lagre png uten å miste farge

Helge

Profesjonell Googlesøker
har et lite problem

har laget grafikk i photoshop og har nice farger her, som også SKAL være rette i webleseren, men den gang nei.

Webleseren bruker "lysere" farger.

Kan fint lagre det i png og få webfargene lagret, men da føler jeg at jeg mister en del fargedybde.

Noen som har noen tips her?

(og nei, jeg kan ikke vise siden det gjelder)

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis du bruker "save for web" i PS, så vil bildet bli komprimert. Dette er jo bra for å minske tyngden på nettstedet, men da kan du altså tape litt fargeinformasjon. Løsningen er å gjøre bildene litt mørkere før lagring for å veie opp for fargetapet, eller bare lagre bildene som vanlig med "save as.."

Helge

Profesjonell Googlesøker
mhm, fant ut at den sto innstillt feil, sto på PNG 8 istedenfor PNG 24, så ble litt bedre etter at jeg stilte på det. ;)

peterandrej

pensjonert moderator
Brukernavn: ja, de fleste nettsider ligger ja langt over 500 kb i tyngde da. VG er vel på 1,5 MB.. Men du skal huske at dette gjelder jo hele greia. Hvis grafikken din, som jo egentlig bare er "pynt" er på 1-1,5 MB så bør du tenke deg litt om. Husk at pynten skal være pynt, og innhold er det du skal tilby. Pynten bør holdes så lett som mulig. Jeg har sjelden eller aldri pynt på mer enn 100 kb, uansett type side.

Så det gjelder å bruke de verktøyene man har. Å endre fra PNG 8 til PNG 24 betyr litt bedre bilder, men kanskje større tyngde.

Det er jo egentlig bare snakk om å bruke fornuft. Ingen regel er skrevet i stein.

Fredrik

Medlem
Jeg bruker alltid maksimal kvalitet på heltsikker og sidene laster fort som bare f... Jeg bryr meg i grunn svært lite om størrelsen er mega eller liten. Jeg er opptatt av kvalitet. Laster siden tregt? Bytt server. Det verste jeg ser er jpeg i dårlig kvalitet.

Helge

Profesjonell Googlesøker
hehe, joda, men når du skal ha siden til å passe fargemessigt med webfargekoder så blir det verre, da må du legge til bgbilde på alt, og det er ikke optimalt synes jeg. :p

Topp