Lage innlenk til nettside

Hei, hvordan lager man en innlenk til sin egen nettside (blogg) så det vil være mulig for andre å lenke til min blogg ?


Kanskje dumt spørsmål. Men dette er jo det riktige stedet å spørre.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du misforstår litt her...

Alle, absolutt hvem som helst, KAN linke til din nettside uten at du trenger å gjør noe mer, så lenge sidene dine i det hele tatt kan leses av andre på internett. Skriver jeg f.ex. Portfolio | Torstein Opperud - Art Direction, design & ideutvikling her nå, så blir det en link TIL min nettside, altså en link INN til meg, og derfor kaller vi den en "innlenke".

Det jeg gjorde der var altså bare å skrive inn adressen - www . opperud .com - og da gjorde forumet den automatisk om til en link/lenke til min side, med "Portfolio | Torstein Opperud - Art Direction, design & ideutvikling" (det som står i <title>-taggen på min nettside, som såkalt "ankertekst". Om en nettadresse/url vil bli gjort om automatisk til en klikkbar link vil variere litt med hva slags system siden man legger den inn på bruker, men f.ex. på forumer gjøres det vanligvis om til klikkbare/aktive linker automatisk. De fleste blogger gjør det vel derimot ikke. Andre steder må du f.ex. skrive inn hele html-koden for et anker, grovt forklart sånn som dette: <a href="http:// adresse.blabla">ankertekst</a>. Der vil altså "ankertekst" bli ordet man ser, også blir adresse.blabla nettsiden det er en link til.

Problemet er at det helt sikkert ikke er så mange som vil gidde å gjøre dette helt uten videre, spesielt i starten når en nettside er ny og det ikke er så mye innhold der. Da er det flere måter å skaffe seg slike linker/lenker på, og det kan du enten gjøre selv, eller du kan få andre til å gjøre det for betaling, men det står det masse om i dette forumet og andre har mye bedre oversikt på det enn meg, bare titt litt rundt her så finner du ganske mye :)

Det er sånn det er når man begynner med noe nytt, da har man en trillion spørsmål som kanskje kan virke "dumme" alle sammen, men hvis du ikke spør tar det i beste fall mye lengre tid å finne ut av det, og i verste fall finner du aldri ut av det, så det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite :)
 
Sist redigert:
Topp