Lage enkeltsider

peterandrej

pensjonert moderator
du må lage page templates for å gjøre dette. Med en page template kan du gjøre akkurat som du vil, uten at dette har noe å si for andre deler av bloggen. Hvis det er agurkposten du skal ha det på, så kan du se at eks. sitemap er en page template. Kikk på kildekoden til filen sitemap.php - så ser du forskjellen på den og den ordinære filen page.php.

Kort fortalt, så legger du dette i toppen:

<?php
/*
Template Name: Navn på template
*/
?>

.. så må du huske å velge riktig page template i wp-editoren når du lager siden

Man må jo først og fremst ha med get_sidebar, eventuelt ikke i en spesifikk template. Har man ikke med denne så får man heller ikke noen sidebar.

Jeg har sjøl noe liknende dette for å ha forskjellig sidebar alt ettersom hvor man er, her kan man da velge is_page, og velge hvilken side med is_page('4') istedet for de under også, eller man sikkert ha en endif:

Kode:
if (is_home()) {
	include('inc/sidebar.inc');}
elseif (is_category()) {
        include('inc/sidebar-cat.inc');}
else {
        include("inc/sidebar-gen.inc");}

Ikke at jeg er så altfor god på PHP, men noe som dette burde funket. Ser at jeg brukte for lang tid på å skrive dette... Men peterandrej sin løsning er kanskje enklere, og bare lage en enkelt template for akkurat den siden. Mye rot fra min side her nå...

peterandrej

pensjonert moderator
anbefaler å gå for min løsning da den for det første er enklere, og for det andre gir stor grad av kontroll. Man kan jo bruke samme page template så mange ganger man vil. Så en page template uten sidebar er en enkel løsning som kan velges etter behov.

peterandrej

pensjonert moderator
Man må jo først og fremst ha med get_sidebar, eventuelt ikke i en spesifikk template. Har man ikke med denne så får man heller ikke noen sidebar.

Feil.

WP har noen "forhåndsprogrammerte" kommandoer for å hente inn eksterne filer, hvorav get_sidebar er en (sidebar.php) mens get_header (header.php) og get_footer (footer.php) er de andre.

Poenget er at disse filene kan brukes til hva som helst, og mange utviklere velger derfor å bruke get_sidebar andre steder - for eksempel for meny i toppen.

Det finnes også en drøss tema med 2 sidebars, hvorav ingen av dem bruker filen sidebar.php, men kanskje heller sidebar_left.php og sidebar_right.php - eller kanskje sidebar_left_single.php, osv.

Så riktig så enkelt er det nok ikke..

Topp