Lønnsinnberetningspliktig forsikringspremie

Sukkererta

New Member
Har et enkeltmannsforetak som driver med rådgivning, ingen ansatte. Har en næringslivsforsikring for firmaet, men deler av denne omfatter meg som privatperson (yrkesskade, ulykke etc.). Fikk brev fra forsikringsselskapet med opplysninger om "Premie som er lønnsinnberetningspliktig for kalenderåret 2012" og listet opp beløp dette gjelder. Det står videre at "premie betalt av arbeidsgiver er å betrakte som en del av lønnen til hver enkelt ansatt og skal føres i lønns- og trekkoppgaven".

Hva innebærer dette for meg egentlig? Må dette inn i selvangivelsen? For noen lønns- og trekkoppgave skal jeg jo ikke lage.

Noen som vet?? Takk :)

Steve Cash

Medlem
Så lenge du driver et enkeltpersonforetak kan jeg ikke forstå annet enn at det eneste du må gjøre er å føre forsikring som er private mot konto for privat.

Sukkererta

New Member
Så lenge du driver et enkeltpersonforetak kan jeg ikke forstå annet enn at det eneste du må gjøre er å føre forsikring som er private mot konto for privat.

Har kommet litt videre nå... Det er bare deler av en totalt innbetalt premie som gjelder privat. Lurer på om det jeg må gjøre er å føre opp summen av denne premien som gjelder privat under post 2.1.1 naturalytelse i selvangivelsen og da bruke kode 116-a skattepliktig del av forsikring. Slik er det i alle fall innberettet fra arbeidsgiver som jeg hadde de to første månedene av fjoråret, før oppstart av firma.

Høres det helt på trynet ut...?

Steve Cash

Medlem
Nei, det skal du ikke gjøre, du er ikke ansatt hos deg selv så lenge det er et enkeltpersonforetak, private forsikringer skal bare føres mot privatkonto.

Når arbeidsgiver betaler forsikringer for ansatte er det en skattepliktig fordel for mottaker, men du har jo betalt dette selv uten å fradragsføre det med skattemessig virkning. Hvis du setter det opp i selvangivelsen som inntekt blir du på sett og vis dobbeltbeskattet. Men du må altså passe på å ikke føre private forsikringer mot noen kostnadskonto i regnskapet.

Topp