skal låne en del penger til et aksjeselskap jeg selv eier 100% av. Er det noen begrensninger for hva jeg kan ta i renter? Tenkte jeg skulle få tilbud fra noen banker og bruke den samme renten som den dyreste banken tilbyr.
Essensen i dette er at du som oftest ønsker å legge deg på skjermingsrenten. Dette for unngå administrering, utregning og innberettning av denne skattefordelen du har ved gunsting/ugunsting rente.
Og ønsker du å ta ut mer penger av selskapet enn det du gjør p.d. gjør du dette via vanlig lønn/utbytte.
Skjermingsrenten/skjermingsfradrag er noe som er opprettet for å tette skattehull og for å utligne skatteforskjeller mellom ulike typer investeringer. Eks vil du kunne ta ut skattefritt utbytte (skjermingsrenten * innskutt egenkapital hvis jeg ikke husker feil).
Skattefritt utbytte bygger seg opp om man ikke tar dette ut og etter eks 15 år kan dette faktisk være en ok sum, litt ettersom hvor stort innskudd man gjorde. Men det var en digresjon
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.