Lån med 100% finansiering ved boligkjøp?

Nxip

New Member
Vet noen noe om det fortsatt blir gitt lån med 100% finansiering ved boligkjøp? Hvordan er det med skatt dersom man disponerer deler av leiligheten selv, type bokollektiv?

Sist redigert av en moderator:

picxx

WF 09
100% finansiering ved boligkjøp går vel greit så lenge man har sikkerhet.

Ved 100% finansiering er det jo boligen som er sikkerhet.
Skal man stille med annen sikkerhet blir det jo ikke 100% finansiering ;)

tyr897

Medlem
Man vet instinktivt idet man finner Webforumet via Google at dette bare være plassen for å stille spørsmål om førstehjemslån.

Det enkleste er vel å gå i banken og høre hvilke muligheter de kan gi deg?

peterandrej

pensjonert moderator
Vet noen noe om det fortsatt blir gitt lån med 100% finansiering ved boligkjøp?

Ja, de fleste banker gir selvfølgelig det fortsatt, og særlig gir de slike lån til førstegangsetablerere - som naturlig nok ikke har særlig mye egenkapital. Førstehjemslån pleier de å kalle det. Vanligvis gis slike lån med ganske gunstig rente også. Har akkurat tatt opp et slikt lån, faktisk.

Det som er det nye er at bankene i mindre grad gir lån til folk som helt åpenbart ikke burde hatt det. De er blitt myyyyye mer restriktive i forhold til å låne mange ganger ens egen inntekt. Tidligere fikk jo studenter lån til å kjøpe millionleiligheter under dekke av at innskuddet kanskje bare var på 200.000, men den tiden er definitivt over. Låneboblen er sånn sett forbi.

Men har du stabilt bra inntekt får du lån til 100% finansiering av bolig fortsatt.

Finanstilsynet skjerpet reglene nå i vår, så nå er normen at det aldri skal lånes ut over 90%, unntatt når fattern kan kausjonere.

sammendrag på e24

Når jeg fikk lånetilsagn i slutten av den første bølgen med finanskrise i februar 2009 var det med et nødskrik at jeg fikk 3x årsinntekten med 10% egenkapital. Vil se for meg at med de nye reglene nå vil det være omtrent like lett/vanskelig som da.

En annen ting man bør ha i bakhodet er at med 90-100% finansiering så er du den første som blir rævkjørt på rentefronten. Jeg er fremdeles over 75% og ligger et helt prosentpoeng over de som har under 75%. Ved renteøkninger vil denne diffen bare øke.

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
De forskj. bankene har forskj. praksis også.
Jeg og kjæresten har akkurat kjøpt hus og DNBnor ville med nød og neppe låne oss 3X inntekt etter et tre kvarters telefonavhør (nå vet de mer om meg en mora mi gjør). Skandiabanken ga oss glatt 4X uten å ha snakket med dem i det hele tatt. Skal sies at lånet var innenfor 60% av verdi på huset. Men det viser at det finnes forskj. praksis.

peterandrej

pensjonert moderator
Finanstilsynet skjerpet reglene nå i vår, så nå er normen at det aldri skal lånes ut over 90%, unntatt når fattern kan kausjonere.

sammendrag på e24

Merkelig. Min samboer og jeg tok opp boliglån i DnBNOR i juni, og fikk uten problemer 100% finansiering. Nå betalte vi riktignok inn 10% av kjøpesummen selv, men banken stilte ikke noe krav om dette.

testdriver

Ha det bra..
Med gode cashflow-analyser kan man alltids få til litt ekstra gode avtaler, men 100% tror jeg neppe er mulig nå.

peterandrej

pensjonert moderator
Det gjelder spesielle regler når man kjøper leilighet til 100.000 kroner...

:)

Nei, leiligheten hadde en total kjøpesum på 1.2 millioner. Vi betalte inn 120.000 selv, og lånte resten, altså 1.080.000. I tillegg kommer jo fellesgjelden som selvsagt må med i regnestykket, og den er på drøye 800.000.

Totalt sett får vi derfor en samlet lånebelastning på ca 2 millioner. Vi har vært i banken hvert år siden 2006 for å snakke om boligkjøp (vi er ikke så kjappe å bestemme oss) og det har aldri vært noe problem å få 100% finansiering på et boligkjøp. Det ville ikke vært noe problem om vi måtte ha lånt ALT, dvs 2 millioner, til å kjøpe den leiligheten vi nå har kjøpt.

Jeg har flere ganger spurt vår "mann" (dvs dame) i banken om de er strengere nå enn før, og det har hun bekreftet, men hun sier at de fortsatt gir lån hvis lånetakeren er en god betaler og har en ordnet økonomi.

Topp