Lån av eget

vaniljevilje

New Member
Hei alle sammen,

Jeg er ny her på forumet, og gleder meg til å samarbeide med dere her.
Jeg driver et lite firma som nå bygger en nettbutikk, så tenkte det vil være gøy å lærerikt å involvere meg i webforumet.

Jeg tar regnskapet selv for øyeblikket da det er så lite, jeg hadde "eget lån" fra ifjor på ca
40 000, og har i år tjent ca 80 000, vil det da si at jeg ikke har overgått "50 000" for å være momspliktig i år, da jeg startet med minus 40000 på konto i år ?

Så hvis jeg ikke ønsker å gi meg selv tilbake de 40000 men som en investering i firmaet mitt, hvordan gjør man dette ?

Gleder meg til å bli bedre kjent med dere her :)

*må beklage hvis dette er dårlig formulert, så kom gjerne med tilbakemeldinger:p:rolleyes:

Steve Cash

Medlem
Litt ekstra info, rettet skrivefeil.

Plikt til å registrere seg for mva får en når en har omsatt avgiftspliktige varer eller tjenester for mer enn 50 000 kroner i en tolvmånedersperiode (som er noe annet enn kalenderåret). Det er altså selve salget som er avgjørende, ikke om du har overskudd eller underskudd etter å ha trukket fra kostnader.

Når en må registrere seg forklares direkte i merverdiavgiftsloven, kapittel 2 /d: LOV-2009-06-19-58 :d/ Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven), spesielt dette:
Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode på tolv måneder. For veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner er beløpsgrensen 140.000 kroner.

Det finnes omsetning som faller utenfor loven, i fastlands-Norge gjelder det nesten bare undervisning og helsetjenester, herunder sosiale tjenester. Men også det kan du lese mer om i mva-loven på Lovdata.

Hva du mente med eget lån fra i fjor forsto jeg ikke helt, men det har likevel ikke betydning for registreringsplikten. Men hvordan det skal behandles avhenger av selskapsform, som Dag Frogner var inne på. I et enkeltpersonforetak er det dine penger selv om du har satt dem inn på kontoen du bruker i næringsvirksomhet, og du kan ta dem ut igjen når du vil. I et aksjeselskap vil det som regel være et lån fra deg til selskapet, hvis det ikke er aksjekapital. Men dette kan være litt mer komplisert, jeg tør ikke å svare sikkert så lenge jeg ikke vet mer.

Sist redigert:

vaniljevilje

New Member
Så om jeg forstår riktig så er jeg merverdi avgifts pliktig om jeg har omsatt for 80000 iår uansett om jeg la ut (lånte) 40000 fra min egen lomme, som "eget lån fra personlig konto.

Det er et enkeltpersons foretak, så da er firma og person ett, da har det ikke noe å si om man faktisk må betale regninger for firma selv, ikke sant?

Takk igjen for rask respons:)

vaniljevilje

New Member
Altså

Regnskap ifjor
-40000

Omsetning i år
80000

= 40000
-----------

Eller har det ingen ingen betydning om man har hatt underskudd ifjor så lenge dette er en ny tolvmåneders periode ?

A

aabbcc

Guest
Det er omsetning som gjelder. Hvis du har omsatt for 80.000 på et år så er du høyst sannsynlig momspliktig.

Med "lån" så antar jeg du mener at du har lagt ut for 40.000 før du begynte å tjene penger, hvilket er ganske vanlig. Men det spiller nok ingen rolle i forhold til moms.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med skattemyndighetene fortest mulig så du får ordnet dette før du tjener mye mer - du må nok belage deg på å legge ut for moms på det som er over 50.000. Tjener du 80.000 i året så har man vel råd til en regnskapsfører - det er greit å få dette gjort riktig.

AABBCC

vaniljevilje

New Member
Tusen takk for hjelp, da har jeg fått mer forståelse for det, har lest igjennom alle lenkene og føler meg relativt trygg på det nå, så da er jeg merverdiavgifts pliktig.

Tror jeg skal skaffe regnskapsfører snart også, nå kan jeg jo skrive av moms for varer jeg kjøper til firmaet :) Men har fremdeles lyst til å få generell forståelse for regnskap også. så det kommer nok fler spm..

Takk igjen for kjappe og konkrete svar.

janerik

Medlem
Hei

Husk at du kan søke skatteetaten om tilbakegående avgiftsoppgjør også da, når du først sender inn samordnet registermelding i forbindelse med registreringen i mva-registret.

Da vil du få tilbakebetalt merverdiavgift på innkjøp til firmaet før det ble MVA-registrert.

Steve Cash

Medlem
Ja, tilbakegående avgiftsoppgjør på investeringer er et poeng. Men en får det ikke på innkjøpte varer som er solgt før en ble registreringspliktig, altså varer for salg som gikk med til å selge for de første kr 50 000. Skattekontoret vil kunne gi detaljert informasjon om reglene. Jeg fant noe på skatteetaten.no om, men det er fra 2006, så jeg vet ikke hvor korrekt det er i dag. Etaten er dessverre ikke så flinke til å fjerne gamle artikler når det kommer nyere regler.

Topp