Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kvittering til bedrifter ved kortbetaling i nettbutikk

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Jeg selger produkter, domenenavn og webhotell, hovedsaklig til bedrifter. Det betyr bla. at kunden må få beskjed om hvor mye MVA utgjør av totalbeløpet.

I dag tar jeg betalt med faktura, så dette ivaretas av økonomiprogrammet. Kunden mottar faktura med unikt fakturanummer og beskjed om momsbeløpet.

Nå er jeg i gang med nye websider som også skal ha kortbetaling, så jeg lurer på hvordan jeg innenfor loven kan gi kunden en kvittering som de kan benytte i sitt regnskap - tilsvarende en faktura?
 

Britta

stoffdronning
Du kan vel bruke ditt faktura-programm til noen kontantnota?

Da står det 'kontantnota' der det ellers står 'faktura' og nede er det netto/moms/brutto og istedenfor 'å betale' blir det 'betalt'.

Det er måten jeg gjør det med mine kontantnota, har ikke faktura for tiden.

Hilsen, Britta
 

hansson

Langveisfarende
I Conta Faktura, hvis du kjøper kreditt til utsendelse av fakturaer i posten, genereres det en kjøpskvittering som pdf som kommer på e-post sammen med bekreftelsen på at kjøpet er godkjent. Bokføringsmessig holder det (etter det jeg forstår) å eksportere en rapport fra DIBS en gang i måneden og føre alt under ett, som man gjør med bankutskrifter m.m. Kvitteringen som går automatisk ut fra systemet er en helt enkel sak med vårt orgnr., dato, sum, mva-beløp, totalsum og navn på kunden. Den ser ikke ut som en faktura, og det trenger den heller ikke å gjøre. Det er jo en kjøpskvittering à la noe du ville fått på bensinstasjonen når du kjøper noe.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
PS Hver kvittering må være påført et unikt, løpende ordrenummer.

Flott, da tror jeg du besvare det jeg lurte på med dette og forrige svar :) Et unikt løpende ordrenummer er ingen sak, det brukes uanset mot Nets for betalingen. Så lenge jeg kan lage en kvittering som den du beskriver, så skal det gå greit.

For eget regnskap hadde jeg tenkt å bokføre hvert kjøp som en faktura, med tilhørende betaling
 
Topp