Kritikk mot Webdesign firma

Satt å så igjennom en side som selger websider bygget på Joomla! CMS ista, noe jeg selv gjør, men det er ikke poenget.

Etter å ha lest igjennom siden deres, vises det klart og tydelig at de selger dette som deres eget publikasjonsverktøy. Det står absolutt ingenting om at de benytter seg av Joomla!, eller at det er en gratis, åpen kildekode.

De har til og med byttet ut "<meta name="generator" content="Joomla! blabla" />" til deres eget firmanavn.

Er dette i hele tatt lov?

peterandrej

pensjonert moderator
Vi hadde en tråd om noe tilsvarende for en stund siden. Kanskje det er samme firma? De solgte iallfall google analytics for et par tusen i året..

Det er jo ikke ulovlig eller uetisk å tilby joomla til kunder, og ta betalt for vedlikehold, oppsett, tilpasninger, etc - men det er flaut, umoralsk og "ulovlig" å selge joomla som ens eget produkt under mottoet "we made this".

("ulovlig" siden jeg er usikker på hva man kan gjøre med open-source som joomla, men det sier vel seg selv at man ikke kan påberope seg opphavsrett på joomla..)

Det er i alle fall hverken ulovlig eller umoralsk å ta betalt for å hjelpe kunder med Google Analytics, Adwords, sette opp Joomla, Drupal eller andre CMS - hverken å bare innstallere eller vedlikeholde, legge til et ferdig theme/template. Men om man kaller et produkt for sitt eget...? Jeg er litt usikker og gidder egentlig ikke lese lisensen for å finne ut, men det er i alle fall slik jeg ser det litt vel råttent og flaut som peterandrej skriver...

Men mener jeg har sett noe slikt før jeg og nemlig...

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Det er i alle fall hverken ulovlig eller umoralsk å ta betalt for å hjelpe kunder med Google Analytics, Adwords, sette opp Joomla, Drupal eller andre CMS - hverken å bare innstallere eller vedlikeholde, legge til et ferdig theme/template. Men om man kaller et produkt for sitt eget...? Jeg er litt usikker og gidder egentlig ikke lese lisensen for å finne ut, men det er i alle fall slik jeg ser det litt vel råttent og flaut som peterandrej skriver...

Men mener jeg har sett noe slikt før jeg og nemlig...

Det er heller ikke noe ulovlig i å ta utgangspunkt i joomla(Hvis det er lisensisert under GPL som mye open source er) å selge det videre som sitt eget...
Joomla ifølge deres terminologi allerede stjelt engang.
Joomla er basert på Mambo.com. For å gjøre en lang historie meget kort. Gutta bak joomla gikk til mambo.com og lastet ned mambo, jobbet videre på det og lanserte det som Joomla...

kongen

kongemedlem
Gutta bak joomla gikk til mambo.com og lastet ned mambo, jobbet videre på det og lanserte det som Joomla...

Joomla 1.0.x (som nå er utdatert) er viderutviklet fra Mambo, men den nye Joomla 1.5 har *helt ny kildekode* og det finnes ingen likheter mellom gamle og nye Joomla. Det er samme folkene bak selve utviklingen av Mambo og Joomla.

Sist redigert:
Topp