Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Krav på domene

For noen år siden hadde jeg en idé om å starte for meg selv og kjøpte derfor et domene som firmaet mitt skulle hete. Så ble det barn og andre prioriteringer, og nå er interessen helt fraværende. Jeg har domenet enda.

For en liten stund siden oppdaget jeg et nystartet firma som satser stort innen det jeg hadde tenkt å drive med, og de bruker det navnet jeg hadde tenkt å bruke. De har også kjøpt samme domene bare med bindestrek.

Jeg kommer ikke til å bruke domenet selv, men det er et ok domene, så jeg kunne tenke meg å selge det. Kan firmaet gjøre krav på domenet dersom jeg skulle selge til noen andre? F.eks konkurrenten? Er det noen idé å kontakte firmaet og spørre de er interessert i å kjøpe?

Takker for alle svar og all hjelp.
 

barentshavet

Active Member
For noen år siden hadde jeg en idé om å starte for meg selv og kjøpte derfor et domene som firmaet mitt skulle hete. Så ble det barn og andre prioriteringer, og nå er interessen helt fraværende. Jeg har domenet enda.

For en liten stund siden oppdaget jeg et nystartet firma som satser stort innen det jeg hadde tenkt å drive med, og de bruker det navnet jeg hadde tenkt å bruke. De har også kjøpt samme domene bare med bindestrek.

Jeg kommer ikke til å bruke domenet selv, men det er et ok domene, så jeg kunne tenke meg å selge det. Kan firmaet gjøre krav på domenet dersom jeg skulle selge til noen andre? F.eks konkurrenten? Er det noen idé å kontakte firmaet og spørre de er interessert i å kjøpe?

Takker for alle svar og all hjelp.

Det avgjørende her vil være hvem som har merkevarebeskyttet navnet, hvis noen (altså har en avtale hos Patentstyret). Du sier selv at du ikke har noe innarbeidet merkenavn, så dette kan du miste domenet ditt på. Men, om du har eid domenet veldig lenge finnes det noen visse unntak som gjør at du likevel har rett på det, til tross for at du ikke har et innarbeidet merkenavn eller merkevarebeskyttet det.

Du kan lese mer på Norid og på Patentstyrets sider om hvilke lover og regler som gjelder.
 
Takk for svar. Jeg har hatt domenet siden 2011, og firmaet ble opprettet i 2015 tror jeg. Tror ikke de har beskyttet varemerke.

Hva kan jeg gjøre med domenet? Jeg kommer ikke til å bruke det selv. Kan jeg selge det? Er det dumt av meg å tilby firmaet å kjøpe det?
 

Stoppet

Banned
Hva kan jeg gjøre med domenet? Jeg kommer ikke til å bruke det selv. Kan jeg selge det? Er det dumt av meg å tilby firmaet å kjøpe det?

Hvis du ikke overpriser det så er nok sjansene gode for at de kjøper det. De har nok kjøpt domenet med bindestrek fordi det andre var opptatt. Ser ikke noe dumt i å tilby dem å kjøpe det.
 

mra

Active Member
Det avgjørende her vil være hvem som har merkevarebeskyttet navnet, hvis noen (altså har en avtale hos Patentstyret).

Men hvis trådstarter evt. har registrert domenet i god tid før motparten registrerer varemerket, så er han vel trygg uansett? Jeg kjenner ikke så godt til de norske domenereglene, men vi hadde en sak for et par år siden der vi hadde registrert et .com domene, og to år senere varemerkebeskyttet et firma i New York samme navn. De sendte en del stygge brev, men kom aldri noen vei med deres krav om å ta over domenet.
 

barentshavet

Active Member
Men hvis trådstarter evt. har registrert domenet i god tid før motparten registrerer varemerket, så er han vel trygg uansett? Jeg kjenner ikke så godt til de norske domenereglene, men vi hadde en sak for et par år siden der vi hadde registrert et .com domene, og to år senere varemerkebeskyttet et firma i New York samme navn. De sendte en del stygge brev, men kom aldri noen vei med deres krav om å ta over domenet.

Jeg er faktisk ikke helt sikker, men klageretten på domener går ut etter noen år. Dette er derimot bare Nordi sine regler, så det kan være at en merkevarebeskyttelse overstyrer dette uten at jeg kan si det helt sikkert.
 

T SL

Active Member
Men dersom du selger det vil vel kjøper starte fra scratch, med en ny mulighet for klagerett fra eieren av firmaet? Med mindre du leier det ut.
 
Det er det som er litt uklart for meg. Kan jeg selge det til noen andre? Kan firmaet gjøre krav på domenet når det registreres på ny eier?

Jeg ser for meg at firmaet avviser tilbud om kjøp, kommer på banen når ny eier overtar og bruker det mot meg at jeg har forsøkt å selge til han og ikke har hatt til hensikt å bruke det selv. Ikke helt sikker på dette med hensikt med registrering og sånt, men synes jeg leste i en annen tråd her med ond hensikt osv.
 

barentshavet

Active Member
Det er det som er litt uklart for meg. Kan jeg selge det til noen andre? Kan firmaet gjøre krav på domenet når det registreres på ny eier?

Jeg ser for meg at firmaet avviser tilbud om kjøp, kommer på banen når ny eier overtar og bruker det mot meg at jeg har forsøkt å selge til han og ikke har hatt til hensikt å bruke det selv. Ikke helt sikker på dette med hensikt med registrering og sånt, men synes jeg leste i en annen tråd her med ond hensikt osv.

Jeg fant svaret på dette. En overføring blir regnet som "sletting" av domenet av Norid så da vil klageretten bli gyldig igjen. Klageretten er på 3 år. Så ja, da kan firmaet klage på personen som kjøper av deg.
 
  • Like
Reaksjoner: mra
Topp