Korrigere inngående saldo (Bankinnskudd)

Service

New Member
Hei,

Er helt ny på regnskapsføring og skal avslutte regnskapet for første gang i en studentorganisasjon hvor vi bytter økonomisjef fra år til år. Ser at inngående saldo fra starten av året ikke stemmer med bankutskriften og lurer derfor på hvordan dette korrigeres så bokført stemmer med saldoen i banken. Vi bruker visma eaccounting til bokføringen vår.

Takk på forhånd :)

Edit: Jeg mangler altså 3903 kroner på bankinskuddskontoen som jeg har på saldoen i banken.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Rent teknisk er ikke dette vanskelig, du korrigerer enten inngående balanse direkte eller fører det som et bilag i året. Enkleste løsning er debet bank og kredit egenkapital.

Men hvis du skal gjøre dette skikkelig må du finne ut hvorfor saldoen er feil. Er det en inntekt som mangler forrige år, f.eks. renteinntekter på banken som ikke er ført? Jeg antar at regnskapet for i fjor er revidert og godkjent av årsmøtet, og da er det ikke helt uproblematisk å korrigere inngående balanse senere, hvis en skal være veldig formell.

Sjekk om revisor hadde noen kommentarer til regnskapet i fjor, eller om det står noe i årsmøtereferantet. Finner du ikke noe der og det ikke er noen som hadde ansvaret i fjor som kan opplyse om sammenehengen har du neppe noe annet å gjøre enn å korrigere som nevnet, debet bank - kredit egenskapital. Du bør legge en foklaring ved bilagene om hvorfor du har gjort endringen.

Service

New Member
Takker for raskt svar, har prøvd å finne ut av hvorfor det var feil uten å komme noe særlig videre så tenkte å gå for alternativet med å føre det debet bank og kredit egenkapital som du skrev. Begynte å lage et bilag på det men visma advarer mot å føre det inn manuelt da vi har bankintegrasjon får opp følgende

"Vi anbefaler at du i stedet bokfører transaksjonen via Kasse- og bankhendelser. Bokfører du manuelt på denne kontoen, kommer bilaget ikke til å synes under Kasse- og bankhendelser.
Vil du allikevel bokføre transaksjonen manuelt?"

Mens hvis jeg går på kasse og bankhendelser får jeg en anne feilmelding

"Du kan kun registrere manuelle banktransaksjoner fram til og med 13.01.2013. Deretter hentes banktransaksjoner automatisk fra nettbanken."

Blir usikker da, men er rådet å bare laget ett manuelt bilag?

Revisor har vi ikke da omsetningen og størrelsen vår gjør at vi ikke er revisorpliktige, selv om det hadde vært deilig å ha en fagperson å spørre når man setter seg litt fast.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg kan dessverre ikke Visma, så på programbruk står jeg fast. Men det bør være mulig å korrigere inngående balanse ved å øke endre saldo bank og egenkapital 1. januar. Hvis du har supportavtale med Visma kan du jo også spørre der, problemet er kanskje at du skal gjøre det i helga.

Men du kan jo føre det på en dato før 13. januar ... hæ? 2013? Skrivefeil, eller er det ikke mulig å gjøre dette for 2014 i det hele tatt? Ikke bra hvis systemet er så rigid.

Uansett må det finnes en funksjon for å korrigere feilføringer. Sjekk i brukermanualen eller på websidene til Visma.

Om det gjør noe at transaksjonen ikke synes under bankhendelser vet jeg ikke, jeg antar at du vil få listet ut riktig hovedbok, balanse osv. likevel. Du kan jo bare gjøre dette så lenge, og sjekke med Visma support over helga hvis det ikke ser greit ut. Ta gjerne en sikkerhetskopi først.

Service

New Member
Takker så mye for tilbakemeldingen, var ikke skrivefeil med årstall og akkurat hvor rigid det er kan jeg ikke si med sikkerhet. Skal prøve meg på support da det ikke er veldig hast enda, virket bare deilig å få det unnagjort og litt oppklaring på hvordan det kan løses.

Takker så meget for din tid :) og gratulerer med post nr 1000!

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
He he, har jeg vært så aktiv her ja. Jeg ser under varsler at jeg har mottatt trofeet "avhenging". Hvor er avveningsklinikken for internettfora? :D

Topp