Kopirett

Frode

Medlem
Fant et ok domene på .org som er kopibeskyttet på .no

Norid: Kopirettigheter

Det er to generelle ord i navnet, men betyr dette at det er liten vits i å registrere dette for å lage en side på norsk? Regner med at det er sånn, men...:eek:

picxx

WF 09
Alle domener er beskyttet av kopirett (også kjent som åndsverksloven).
Det betyr ikke at navnet er patentbeskyttet.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ikke patent, men varemerkebeskyttet. Sjekk patentstyret.no - til høyre kan du søke hvilken ord er varemerkebeskyttet (forresten: det at et ordmerke IKKE er registrert hos patentstyret vil ikke si at det ikke er et varemerke, og dermed beskyttet).

Men uansett gjelder ikke de norske regler for .no domener for domener med andre etternavn (eller 'tld' - top level domain - som det heter).
Så selv om jeg ikke kan registrere dnb.no, så kan jeg registere dnb.com (hvis den hadde vært ledig). Likeså er det en liste på norid med reserverte stedsnavn som ikke kan registreres under .no, men denne regelen gjelder ikke andre tld (der gjelder kanskje andre regler igjen).

Newyork, denne meldingen betyr bare at du ikke har lov til å kopiere informasjonen fra Norids database uten tillatelse. Det har ingenting å gjøre med rettighetene til selve domenenavnet.

Snarere tvert imot - det står vel ganske tydelig i retningslinjene til Norid at å registrere et domenenavn ikke gir rettigheter til domenenavnet.

14.2 Registrering av et domenenavn gir kun en bruksrett. Det gir ikke større eller andre rettigheter til navnet enn søker hadde fra før. Registrering medfører ingen innskrenkning i rettigheter andre måtte ha til å bruke navnet.

Norid: Regelverk for .no (navnepolitikken)

Topp