Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Hei,
Først av alt, med konverteringsoptimalisering menes ting som A/B-testing, multivariasjonsoptimalisering og andre tekniker som øker konverteringen på et nettsted, det være ved å øke salg, tid på nettstedet eller hva nå enn annet som antas å være en forbedring.
Er det noen andre her inne som tilbyr konvertingsoptimalisering ovenfor kunder? Det er foreløbig veldig få andre i Norge som tilbyr dette, så jeg er litt interessert i å høre fra andre hvordan dere prislegger disse tjenestene og hva dere tilbyr av "pakker".
Selv har jeg bare operert med timespris så langt, men føler i enkelte tilfeller at jeg tilbyr enorm verdi for en veldig lav sum. Noen ganger øker jeg konvertering med bare noen titalls prosent, rekoden har vært på 400%.
Felles med alle disse oppdragene er at jeg ikke bruker så alt for mange timer direkte med å jobbe med kunden, men for hver time jeg jobber direkte med kunde, så har jeg vel brukt omtrent 5 timer på å lære meg hvordan bli enda bedre på dette. Jeg føler da at om jeg dobler salget på et nettsted som omsetter for millioner, så snyter jeg meg selv litt om jeg fakturerer 10 timer.
Jeg vurderer litt å bruke en modell som mikser timespris med provisjon av økt omsetning på nettsted. Med andre ord ville en normal prosess ca slik ut:
1. Kundemøte (evnt. telefon) for å få forståelse av nettsted.
2. Definere mål og KPI for nettsted (Er det allerede et webanalyse verktøy, e.g Google Anaytics tilstede? Er det korrekt satt opp? Hvis nei så vil jeg anbefale å selge inn denne tjenesten også).
3. Kartlegge alle konvertering på nettstedet som skal måles og optimaliseres.
4. Kartlegge den økonomiske verdien av målene. Hvor mye er en konvertering verdt?
Når man har en oversikt over hvor mye noe er verdt for kunden, kan man begynne å sette provisjonspriser på det. F.eks 25% i provisjon (av overskudd) på transaksjoner og faste priser på andre konvertering (Eks: 2 kroner for epost-signup). I tillegg til dette så kommer da den faste timesprisen i bunnen. Et alternativ her er også å trekke fra timensprisen fra provisjonsbonusen. F.eks som under:
Eks 1:
40 timer arbeid: 40.000 kroner (1000 per time)
Økt overskudd og verdi for kunde: 65.000 kroner
Total faktura: 65.000 kroner
Eks 2:
40 timer arbeid: 40.000 kroner (1000 per time)
Økt overskudd og verdi for kunde: 35.000 kroner
Total faktura: 40.000 kroner.
For ordens skyld kan man da forhåndsfakturere store deler av de planlagte timene før prosjektet starter.
5. Kartlegge hva som skal gjøres først, rekkefølge, hvor lenge testen skal gå, osv. Dette inkluderer da også hva slags sider som skal inkluderes i forsøket.
6. Tekniske spesifikasjoner. Kan vi gjøre det selv, trenger vi ekstern hjelp eller trenger vi hjelp fra selskapets egne utviklere?
7. Start optimalisering!
Hva er deres tanker om dette?
Først av alt, med konverteringsoptimalisering menes ting som A/B-testing, multivariasjonsoptimalisering og andre tekniker som øker konverteringen på et nettsted, det være ved å øke salg, tid på nettstedet eller hva nå enn annet som antas å være en forbedring.
Er det noen andre her inne som tilbyr konvertingsoptimalisering ovenfor kunder? Det er foreløbig veldig få andre i Norge som tilbyr dette, så jeg er litt interessert i å høre fra andre hvordan dere prislegger disse tjenestene og hva dere tilbyr av "pakker".
Selv har jeg bare operert med timespris så langt, men føler i enkelte tilfeller at jeg tilbyr enorm verdi for en veldig lav sum. Noen ganger øker jeg konvertering med bare noen titalls prosent, rekoden har vært på 400%.
Felles med alle disse oppdragene er at jeg ikke bruker så alt for mange timer direkte med å jobbe med kunden, men for hver time jeg jobber direkte med kunde, så har jeg vel brukt omtrent 5 timer på å lære meg hvordan bli enda bedre på dette. Jeg føler da at om jeg dobler salget på et nettsted som omsetter for millioner, så snyter jeg meg selv litt om jeg fakturerer 10 timer.
Jeg vurderer litt å bruke en modell som mikser timespris med provisjon av økt omsetning på nettsted. Med andre ord ville en normal prosess ca slik ut:
1. Kundemøte (evnt. telefon) for å få forståelse av nettsted.
2. Definere mål og KPI for nettsted (Er det allerede et webanalyse verktøy, e.g Google Anaytics tilstede? Er det korrekt satt opp? Hvis nei så vil jeg anbefale å selge inn denne tjenesten også).
3. Kartlegge alle konvertering på nettstedet som skal måles og optimaliseres.
4. Kartlegge den økonomiske verdien av målene. Hvor mye er en konvertering verdt?
- Epost signup: 5 kroner
- Legge igjen kommentar: 50 øre
- Kjøpe et digitalt produkt til 300 kroner: 300 kroner - kostnad av produksjon (som da er fast)
- Kjøpe et klesplagg med en profitmargin på 200 kroner: 200 kroner
- Det er også et alternativ å ha en løsning hvor man får bonuser for å f.eks senke bounce rate, øke gjennomsnittstid på siden o.l.
Når man har en oversikt over hvor mye noe er verdt for kunden, kan man begynne å sette provisjonspriser på det. F.eks 25% i provisjon (av overskudd) på transaksjoner og faste priser på andre konvertering (Eks: 2 kroner for epost-signup). I tillegg til dette så kommer da den faste timesprisen i bunnen. Et alternativ her er også å trekke fra timensprisen fra provisjonsbonusen. F.eks som under:
Eks 1:
40 timer arbeid: 40.000 kroner (1000 per time)
Økt overskudd og verdi for kunde: 65.000 kroner
Total faktura: 65.000 kroner
Eks 2:
40 timer arbeid: 40.000 kroner (1000 per time)
Økt overskudd og verdi for kunde: 35.000 kroner
Total faktura: 40.000 kroner.
For ordens skyld kan man da forhåndsfakturere store deler av de planlagte timene før prosjektet starter.
5. Kartlegge hva som skal gjøres først, rekkefølge, hvor lenge testen skal gå, osv. Dette inkluderer da også hva slags sider som skal inkluderes i forsøket.
6. Tekniske spesifikasjoner. Kan vi gjøre det selv, trenger vi ekstern hjelp eller trenger vi hjelp fra selskapets egne utviklere?
7. Start optimalisering!
Hva er deres tanker om dette?