Kontrollpanel for domeneregistrar

Santo

Active Member
Finnes det noe kontrollpanel som er plug and play hvis man vil bli norsk domeneregistrar?

Tenker du da på det å administrere domenene ift. Norid og deres nye EPP-system (Draupne) eller tenker du på administrering av domener ift. egen server (altså epost, DNS, webhotell, osv.)?

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Poweradmin er et ganske bra verktøy for administrasjon av DNS som bruker PowerDNS som DNS-software. Det lar deg altså administrere domenene du har registrert på dine DNS.

Det finnes andre DNS-servere og administrasjon for disse.

For å registrere domener hos NORID må du enten benytte deres EPP-klient for web, eller selv sette opp egen software for dette. Mer info her: Norid: Registreringssystemet

Edit: Det nærmeste du kommer plug-and-play er vel NORID's EPP-klient, samt PowerDNS med Poweradmin. Det finner pakekr for bla. Ubuntu for disse, og sikkert for andre distribusjoner.

Når det er sagt, så bør du kanskje ikke bli registrar (for andres domener) hvis du behøver plug-and-pray? :)

Sist redigert:

Santo

Active Member
Jeg synes det er rart at det ikke er flere som velger å bli egen registrar. Det koster "bare" 5.000,- i en engangsavgift som også Tonny nevnte tidligere i tråden.

Alle med et eget org. nr. kan i utgangspunktet bli en registrar, men det er et krav fra Norid om at man i løpet av et år enten registrerer minst 40 domener (sine egne og/eller andres) eller er registrar for minst 40 domener (sine egne og/eller andres).

Så la oss si at du har 40 .no domener og lager et lite regnestykke ut av det hele:

Priseksempelet er regnet mot Domeneshops priser som i utgangspunktet er rimelige ift. mange andre registrarer.

Domeneshop:

40 domener x 112 pr. domene (ekskl. mva) = 4.480,-

Egen registrar:

40 domener x 60 pr. domene (det er ikke mva på domener fra Norid) = 2.400,-

Altså:

4.480 - 2.400 = 2.080,-

I dette tenkte tilfellet sparer du mao. 2.080,- pr. år som egen registrar dersom du har 40 domener. Dersom du har flere, eller bruker en mer kostbar registrar pr. dd. så har du fort spart inn hele engangsavgiften for å bli registrar på ett eneste år.

Det skal også legges til at du må betale inn et depositum på 10.000,- til Norid. Depositumet regulerer hvor mange registreringer (nye domener, fornyinger og overføringer) du kan gjøre hver måned.

Du kan også betale inn mer enn 10.000,- i depositum dersom du ønsker det, men med mindre du skal registrere, fornye eller overføre mer enn ca. 166 domener pr. måned så holder det lenge med 10.000,-.

Depositumet får du selvfølgelig tilbake dersom du ikke lenger ønsker å være registrar.

Her kan du lese mer om det å bli registrar hos Norid:
Norid: Slik blir du registrar

Sist redigert:

NilsF

Medlem
I dette tenkte tilfellet sparer du mao. 2.080,- pr. år som egen registrar dersom du har 40 domener. Dersom du har flere, eller bruker en mer kostbar registrar pr. dd. så har du fort spart inn hele engangsavgiften for å bli registrar på ett eneste år.

Regnestykket er vel ikke fullt så enkelt og gunstig for egen løsning? For det første så gir Domeneshop rabatter til de som har mange domener. Ved 40 domener inklusiv utenlandske domener (altså ikke bare .no), er prisen kr 88 eks. mva for hvert .no-domene hos domeneshop, ikke 112 kroner som Santo skriver. Besparelsen bli da (fortsatt regnet med .no-domener som eksempel): kr 3.520 minus kr 2.400 = kr 1.120.

Dersom man har 100 domener hos Domeneshop, noe som ikke er uoverkommelig når utelandske domener regnes med i antallet, så er prisen kr 76 eks. mva for hvert .no-domene, en pris som da er bare 16 kroner over gebyret til Norid. I denne prisen får en med et kontrollpanel med mulighet for www-videresending eller å sette DNS.

Skal man derimot sette seg opp med sin egen registrarløsning, så må en også ha egne navnetjenere og et eller annet administrasjonsprogram knyttet til disse, hvilket også koster penger og spiser opp mye av gevinsten vil jeg tro. Dette såfremt en f.eks ikke bare skal parkere alle domenene hos Sedo og benytte Sedos navnetjenere eller allerede har webhotell for alle domenene som skal registreres og kan peke til disse.

Sist redigert:

Santo

Active Member
Regnestykket er vel ikke fullt så enkelt og gunstig for egen løsning? For det første så gir Domeneshop rabatter til de som har mange domener. Ved 40 domener inklusiv utenlandske domener (altså ikke bare .no), er prisen kr 88 eks. mva for hvert .no-domene hos domeneshop, ikke 112 kroner som Santo skriver.

Dersom man har 100 domener hos Domeneshop, noe som ikke er uoverkommelig når utelandske domener regnes med i antallet, så er prisen kr 76 eks. mva for hvert .no-domene, en pris som da er bare 16 kroner over gebyret til Norid. I denne prisen får en med et kontrollpanel med mulighet for www-videresending eller å sette DNS.

Skal man derimot sette seg opp med sin egen registrarløsning, så må en også ha egne navnetjenere og et eller annet administrasjonsprogram knyttet til disse, hvilket også koster penger og spiser opp mye av gevinsten vil jeg tro. Dette såfremt en f.eks ikke bare skal parkere alle domenene hos Sedo og benytte Sedos navnetjenere eller allerede har webhotell for alle domenene som skal registreres og kan peke til disse.

Det stemmer at Domeneshop kjører automatisk rabatt når man har mange domener, så eksempelet mitt var litt forenklet ift. det. Men som jeg også skrev er Domeneshop blant de rimeligste registrarene, så om du bruker enn annen og dyrere registrar kan det være mer å spare.

Se mer om rabattsystemet til Domeneshop her:
Prisliste

Det er forøvrig ikke bare prisaspektet som gjør at det kan være kjekt å være egen registrar.

Men Domeneshop kan uansett anbefales på det varmeste. Jeg benytter de selv og er godt fornøyd med systemet deres.

picxx

WF 09
Jeg bare leker med tanken på å sette opp en billig domeneregistrering for medlemmer her på WF.

Benyttet meg av en "forumregistrar/venn" f.o.m. 2003.
Holdt på å miste rundt 60 domener, men onlinenic hadde heldigvis en grei prosess rundt dette (gubben var reseller).
Kan vel trygt si at jeg aldri kommer til å benytte meg av nye/forumregistrarer igjen, og ihvertfall ikke når det gjelder .no domener, da jeg ser for meg en traurig prosess hvis registrar går til helvete.

Tonny Kluften

Administrator
Det er ikke snakk om å registrere domener på vennskapsbasis. Heller ikke at èn person alene driver det. Det vil bli en normal registrar som alle andre, men bare så billig som mulig.

Jeg synes det er rart at det ikke er flere som velger å bli egen registrar. Det koster "bare" 5.000,- i en engangsavgift som også Tonny nevnte tidligere i tråden.

Det er ikke så rart egentlig. Domeneregistrering må tas på alvor. Det er ukjent farvann for de fleste og veldig behagelig å la andre ordne den biten. Det koster 5000 + depositum + arbeidet du legger ned, som langt overstiger de 5000.
Og eier du selv 100 domener så har du nok penger i omløp til å ikke la domenekostnaden bekymre deg.

Sist redigert:
Topp