Tonny Kluften
Administrator
Finnes det noe kontrollpanel som er plug and play hvis man vil bli norsk domeneregistrar?
Finnes det noe kontrollpanel som er plug and play hvis man vil bli norsk domeneregistrar?
I dette tenkte tilfellet sparer du mao. 2.080,- pr. år som egen registrar dersom du har 40 domener. Dersom du har flere, eller bruker en mer kostbar registrar pr. dd. så har du fort spart inn hele engangsavgiften for å bli registrar på ett eneste år.
Regnestykket er vel ikke fullt så enkelt og gunstig for egen løsning? For det første så gir Domeneshop rabatter til de som har mange domener. Ved 40 domener inklusiv utenlandske domener (altså ikke bare .no), er prisen kr 88 eks. mva for hvert .no-domene hos domeneshop, ikke 112 kroner som Santo skriver.
Dersom man har 100 domener hos Domeneshop, noe som ikke er uoverkommelig når utelandske domener regnes med i antallet, så er prisen kr 76 eks. mva for hvert .no-domene, en pris som da er bare 16 kroner over gebyret til Norid. I denne prisen får en med et kontrollpanel med mulighet for www-videresending eller å sette DNS.
Skal man derimot sette seg opp med sin egen registrarløsning, så må en også ha egne navnetjenere og et eller annet administrasjonsprogram knyttet til disse, hvilket også koster penger og spiser opp mye av gevinsten vil jeg tro. Dette såfremt en f.eks ikke bare skal parkere alle domenene hos Sedo og benytte Sedos navnetjenere eller allerede har webhotell for alle domenene som skal registreres og kan peke til disse.
Jeg bare leker med tanken på å sette opp en billig domeneregistrering for medlemmer her på WF.
Jeg synes det er rart at det ikke er flere som velger å bli egen registrar. Det koster "bare" 5.000,- i en engangsavgift som også Tonny nevnte tidligere i tråden.