Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontroll over bannerannonsering

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Bannerannonsering på andre nettsteder er noe jeg ikke har vært så aktiv med, iallefall ikke når det har blitt brukt mye penger på. Sett at man skal annonsere på 5 forskjellige nettsider og alle nettsidene har relativt høy trafikk og høy pris. Man ønsker jo gjerne og holde en hvis oversikt, så da lurer jeg på om dere har noen tips til hvordan man best mulig kan måle selv hvilke kampanjer som lønner seg og ikke?
 

Msites Ltd

Livsnyter
1. Host annonsen selv
2. Få gode rapporter tilbake fra salgskonsulenten din
3. Ha løpende dialog med konsulenten din og lever et godt utvalg av annonser slik at man kan kjøre den som funker best lengst.

Til syvende og sist handler det om å ha en god dialog og ha en selger som også gjerne vil at din kampanje skal bli vellykket! Ikke bare ta pengene dine fra deg.
Jeg antar at du her snakker om en kampanje som har et budsjett på antall visninger eller tid. Ikke en "hoppe på / av kampanje" ut i fra prestasjon.
 

Marius

Medlem
1. Host annonsen selv
2. Få gode rapporter tilbake fra salgskonsulenten din
3. Ha løpende dialog med konsulenten din og lever et godt utvalg av annonser slik at man kan kjøre den som funker best lengst.

1. Hoste en annonse selv er greit fordi man kan bytte annonsen kontinuerlig uten å være avhengig av traffic-avdelingen til selger av annonseplassen og man har kontroll på antall visninger, men det kan være i overkant spennende for serveren din om du har annonse på en side med mange sidevisninger (feks. VG.no).

2/3. Stol aldri på en selgers statistikk :D

Hvordan en kampanje bør måles kommer litt an på hva som er målet med bannerannonseringen.

For en nettbutikk funker det veldig bra med Google Analytics. Velg i Analytics at siden er en e-handelsside, legg inn kode på "thank you page", og Analytics kan automåle kampanjene dine (det er default innstillinng). Trafikk fra side A førte til så mange sidevisninger, så mange salg, så mange salg pr. besøk, så høy verdi pr. salg og masse annet nyttig og unyttig…

Om du har flere ulike annonser som du ønsker å teste forskjeller mellom, legger du på en hale i url'en annonsen peker til (nettsiden det annonseres for) som kan se ut som for eksempel denne for en url som ender på .html:
/supertilbud.html?utm_source=banner&utm_medium=dagbladet&utm_campaign=annonse3

Du kan også i analytics sette opp flere forskjellige mål. Et mål kan være salg, et annet kan for eksempel være svar på en quiz eller påmelding til et nyhetsbrev.

Sjekk også ut Woopra som er "kulere" enn Google Analytics og real time (Google analytics har for tiden et etterslep på rundt 20 timer for måling av salg), men er fortsatt i beta.

Marius Jørgensen
 

andreasd

Medlem
Hvis du vil prøve ut et gratis script, kan du jo sjekke ut openx.org

Er et "self hosted" tracking script, som har fått gode tilbake meldinger.

Tror det passer bra til banner annonsering :)

Andreas
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg vet ikke hvem du har handlet med Marius, men å gå ut å anbefale at man ALDRI skal stoler på statistikk fra en selger ser jeg på som svært useriøst!

En selger som ikke leverer varene vil heller ikke vare i denne bransjen! En seriøs selger vil også at kunden skal oppnå de forventede mål - slik at kunden kommer igjen og kjøper mer! Det er først da det er lønnsomt å være selger!
Jeg kan love deg at det å drive nysalg ikke er noe særlig lønnsomt i lengden, og i alle fall ikke til å holde ut år etter år. Man er faktisk avhengig av en viss portefølje hvis man ikke skal bli helt utbrent!

Ville vært litt dumt om vi som er selgere skulle gå rundt å si: "aldri stol på kunden!".
Det handler om et toveis tillitsforhold his man skal få god business ut av det for begge parter
 

Marius

Medlem
Hei "Msites Ltd"!

Beklager om jeg tråkket noen på tærne nå, men jeg syns ALLTID det er best å ha kontroll på tallene selv. Jeg mener slettes ikke at alle selgere er uærlige, men jeg stoler alltid mest på mine egne statistikkverktøy. Ved flere anledninger har jeg avdekket misforhold mellom egen og selgers statistikk. Dette kan selvfølgelig skyldes feil i statistikkverktøy, og jeg anbefaler derfor også alltid å kjøre to verktøy for samme domene.

En annen ting er jo at en selger, med mindre du har gitt han adgang til kildekoden din, ikke kan måle hvor effektiv en banner er i form av konvertering, om konvertering for deg er et salg.

Marius Jørgensen
 

Msites Ltd

Livsnyter
Føler vel ikke at noen har tråkket meg på tærne, men det kan være provoserende å hele tiden å bli stemplet "kjeltring" når man er selger!
Salgsyrket - den seriøse delen av det - er et utfordrende og spennende yrke hvor man har som mål å få kunder som presterer best mulig på sine kampanjer. Og, da handler det ikke om kroner og øre nødvendigvis for selgerens lommebok. Det handler om kreativitet, kundebehandling og selvfølgelig at kunden har fått det den forventet og litt til...
Men, nå er vi på vei til å bli off-topic her!

Jeg antar Kenneth her snakker om de store mediahusene som faktisk kan levere ganske fyldige rapporter på alt mulig, og selgerne er erfarne som burde kunne veilede til hva som fungerer på det enkelte nettsted. Samarbeid med din salgskonsulent og bli enige sammen om hvilke tall dere bør oppnå og samarbeid om tallene.

Som de fleste vet er det stor forskjell på de forskjellige statistikkverktøyene og det vil derfor være vanskelig å gå hardt på at tallene er feil! Og, til syvende og sist handler det kun om konvertering!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hyggelig at du oppfordrer til samarbeid med selger og det vil jeg selvfølgelig gjøre. Men jeg vil gjerne måle selv også, siden jeg vil kjøpe fra flere forskjellige selgere. Og det er derfor jeg lurer på hva som er best. Skal jeg sette opp analytics til å måle goals? OpenX har jo ikke et slik funksjon så vidt jeg vet.
 

Marius

Medlem
Det stemmer, du skal sette Analytics til å måle "Goals", eller "Konverteringsmål" ved norsk språkvalg hvis målet er å konvertere i for eksempel et salg eller innmelding til nyhetsbrev. Skal du bare måle trafikk fra en kilde, ikke en konvertering, så holder det bare å ha analyticskoden limt inn i kildekoden din.

Marius Jørgensen
 
Sist redigert:
Topp