Kontrakt webdesign - Ansvar i ettertid

zapotek

Medlem
Litt nysgjerrig på hvordan dere som driver med webdesign på heltid (eget firma) løser dette med ansvar for drift i ettertid.

Si at du lager en komplett nettløsning for en kunde med domene, hosting, design og koding. Hva har dere med i kontrakten vedrørende drift? Greit å ta på seg ansvaret for kundens nettsted i 1 år, men hva om 5 eller 10 år? Hvordan utformer dere kontrakten i forhold til dette?

Rett og slett spør jeg om HVOR LENGE tar du ansvar nettsiden.

Sist redigert:

sta

Medlem
Nå gjør vi riktignok ikke webdesign men applikasjonsutvikling for web og prinsippet er vel mye det samme.

Vi tilbyr bugfiksning og support i 3 måneder etter overlevering av endelig leveranse. Ut over dette tilbyr vi kunden en supportavtale som tegnes årlig og som inkluderer support og feilretting. Supportavtalen tegnes for 12 måneder om gangen og koster normalt ca, 20% av den årlige kontrakssummen, pr. år.

Det avhenger nok mye av hvilken type kunder du har, men min erfaring er at langt de fleste kunder setter pris på å ha en supportavtale og gjerne betaler for dette. Det gir kunden en forutsigbar kostnad noe som oftest er mye enklere budsjettmessig. Jeg antar at 90% av våre kunder velger å tegne supportavtale på produktene de får levert.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Et steg i de fleste tradisjonelle utviklingsmetodene var alltid aksept. Har en kunde akseptert og dukker det noe opp så kan det så være opp til deg om du ønsker å ordne det gratis eller ikke. Når du f.eks. har oversett en xss-exploitmulighet så kan du godt gjøre det gratis.

Det er ikke noe dum ide å tilby en supportavtale og hvis noen har noen lure innspill på hva den kan inneholde: delta gjerne i diskusjonen :)

Nutz

Med lem
-Utvikler bør ta forbehold om dette, noe som var industristandard i 2005 og best practice da, er nødvendigvis ikke det nå lenger. Bare dette med plattformoppgradering fra PHP4 til 5, og varianter av versjon 5 kan få scriptet til å generere kilometer med feilmeldinger.

Samme problemet med browser-oppdateringer.. Verste eksempelet er IE6, som er "uløsbart".

Ta alle mulige forbehold..

Tonny Kluften

Administrator
For min del leverer jeg stort sett enkle og oversiktelige løsninger/prosjekter som enten er ferdige eller ikke ferdige. Og er det ferdig, altså at kunden og jeg er helt enige om at det er ferdig og kunden har betalt så er handelen gjort opp og mitt ansvar opphører. Men jeg tilbyr alltid betalt support selvfølgelig og noen ganger er supporten gratis enten fordi jeg liker å gi litt ekstra eller fordi det bare tar 5 min. å fikse.

Sist redigert:
Topp