Kontantkjøp over 10 000 kroner - medansvar

picxx

WF 09
Hvis dette er for å få bukt med svart omsetning må det da være noe av det dummeste de har prestert så langt.
Eller, for å si det på en annen måte .. hvordan fakturer man svarte penger, hvordan blir de bokført og i hvilken post i næringsoppgaven blir de ført? :D

kongen

kongemedlem
Dette må da være grunnlovstridig. Kontanter er jo det eneste fysiske betalingsmiddelet, og man kan jo ikke bli straffet for å bruke et lovpålagt betalingsmiddel.

Msites Ltd

Livsnyter
Det morsomme er jo at mange har sperrer på kortene sine så de ikke får betalt så store summer.

Jeg fikk sågar kortet mitt sperret av VISA her en gang sist år fordi det hadde vært så høy aktivitet og store summer som var tatt ut. Og, ja det var en del summer og noen av de var relativt store da dette var en periode jeg var ute og reiste mye.

Skulle vært artig å høre hva EU sier til en slik lov. Det er sikkert en eller annen uttalelse på det et eller annet sted. Det er tross alt lenge siden dette forslaget ble lagt frem.

kongen

kongemedlem
I prinsippet så kan liksom en 14-åring som bruker konfirmasjonspengene sine på en spill-pc bli stilt ansvarlig for for å betale bedriftens skatt/mva/avgifter til staten hvis bedriften han kjøper pc'n fra driver med snusk, eller en 16-åring som ikke har visa-kort tar ut alle sparepengene sine fra banken og kjøper seg en moped det samme?

Tror ikke skattekontoret kommer spesielt langt i en domstol...

Erlend

Medlem
I prinsippet så kan liksom en 14-åring som bruker konfirmasjonspengene sine på en spill-pc bli stilt ansvarlig for for å betale bedriftens skatt/mva/avgifter til staten hvis bedriften han kjøper pc'n fra driver med snusk, eller en 16-åring som ikke har visa-kort tar ut alle sparepengene sine fra banken og kjøper seg en moped det samme?

Tror ikke skattekontoret kommer spesielt langt i en domstol...

Du vet at en 16-åring ikke kan ta ut alle sparepengene fra kontoen? Og du vet at en 14-åring er under den kriminelle lavalder?

kongen

kongemedlem
Du vet at en 16-åring ikke kan ta ut alle sparepengene fra kontoen?

Og hva mener du forhindrer en 16-åring i å ta ut penger fra sin bankkonto? Du trenger ikke være myndig for å bruke en bank.

Da jeg var 15 så tok jeg ut så godt som alle mine penger fra Postbanken (jeg slang den røde kontoboka i disken og sa jeg skulle ta ut penger) for å kjøpe meg moped.

Og du vet at en 14-åring er under den kriminelle lavalder?

Da går kravet over til foreldrene...

Erlend

Medlem
Og hva mener du forhindrer en 16-åring i å ta ut penger fra sin bankkonto? Du trenger ikke være myndig for å bruke en bank.

Da jeg var 15 så tok jeg ut så godt som alle mine penger fra Postbanken (jeg slang den røde kontoboka i disken og sa jeg skulle ta ut penger) for å kjøpe meg moped.

Mulig du gjorde det for lenge siden, men det skal ikke være mulig nå.

Topp