Kjørebok

Hei,

jeg stiller disse spørsmålene på vegne av et familiemedlem som er ansatt i en større bedrift der h*n får kjøregodgjørelse på 8k i mnden for privat bruk av bilen. Hvilke rettigheter har hun for å få fradrag på bruk av bilen? Av de 8k i mnden hun får brukes omtrent 5-6k på bensin, parkering og bompasseringer, slik at det er mye å spare på å kunne få fradrag på de utgiftene.

Jeg har sett på denne gratis kjøreboken fra SMB: Kjørebok - last ned gratis mal fra SMBinfo | smbinfo.no

Holder det å fylle inn dette regnearket samt vedlegge kvitteringer?

Takk alle mann.

Smbinfo

Medlem
Kjøreboken brukes til innlevering til arbeidsgiver for utbetaling av 4.05 pr km. Det er ingen rett på dette i følge noen lov (kanskje noen tariffavtaler).

Kjøregodtgjørelse er skattefritt, mens faste godtgjørelser skal skattes av som lønn i sin helhet når den kommer i tillegg.

Selskapet kan velge å eks gi min 8000 i fast godtgjørelse og ingenting ekstra pr kilomenter. Hvis man da kjører for 4050 kr (1000 km) skatter man av 3950,-.

Men, det er opp til arbeidsgiver å bruke ordningen for kjøregodtgjørelse ut mot sine ansatte.

Topp