Jeg svarer omtrent som de andre her ...
Du skal ikke legge til mva. - hverken om du selger til deg selv eller andre. Du opererer egentlig med samme priser uansett om du er registrert for mva. eller ikke - dvs. at du tar samme pris ut for en vare, men mva. spesifiseres ikke før du er registrert for det.
Privat vareuttak kan godt skje til innkjøpspris + kostnader (frakt osv.), dvs. at du ikke behøver å tjene penger på salg til deg selv.
Du behøver ikke BETALE for varene (med VISA, PayPal, kontant eller annen metode), men du må legge ved et bilag som viser at du har tatt ut varen privat. Du "betaler" for varene i ettertid gjennom skatten, dvs. at du blir skattlagt for private uttak.
Bokføringen skjer nesten som normalt ved varesalg, dvs. at beløpet går UT fra varesalgskonto og INN på eierens private konto i bokføringen. I vanlig varesalg til eksterne kunder går pengene INN på bankkonto eller kasse.
Reglene jeg nevnte her gjelder for ENK eller tilsvarende virksomhet. I NUF eller AS har du ikke privatkonto i bokføringen, dvs. at der må du betale for varer du tar ut privat.