Kjøpe varer av seg selv.....

smufen81

Medlem
Hvordan gjør man det om man vil kjøpe noen av varene man selv selger i nettbutikken?
legger man da inn en manuell ordre i butikken? eller bare tar man det fra lageret og ikke noe mer liksom?

takker for svar :)

smufen81

Medlem
ok, så da er vel det beste å registrere det som en ordre da, så får jeg betalt inn med mitt visa med en gang? :)

peterandrej

pensjonert moderator
Du må huske å holde tunga rett i munnen her. Dersom du skriver av varene på firmaet ditt som utgift (innkjøp), men tar varene i privat eie isteden, uten å bokføre dette på et eller annet vis, så er det faktisk straffbart. Du svindler i praksis staten ved å føre utgifter du ikke har, og på den måten får du lavere skatt blant annet.

Jeg ville hørt med en regnskapsfører om hvordan du bør gå fram slik at du holder deg på rett side av loven.

smufen81

Medlem
ok, jeg ligger inn ordre og kjøper varene med mva selvfølgelig.
Jeg er forresten ikke i mva registeret enda da jeg ikke har kommet opp i de 50 tusen enda..

picxx

WF 09
Du må huske å holde tunga rett i munnen her. Dersom du skriver av varene på firmaet ditt som utgift (innkjøp), men tar varene i privat eie isteden, uten å bokføre dette på et eller annet vis, så er det faktisk straffbart. Du svindler i praksis staten ved å føre utgifter du ikke har, og på den måten får du lavere skatt blant annet.

Jeg ville hørt med en regnskapsfører om hvordan du bør gå fram slik at du holder deg på rett side av loven.

Eller, du kan gi totalt faen, skrive det som sort tap (finn paa ett eller annet smartingen!) og bare ta partiet .. eh?

peterandrej

pensjonert moderator
ok, jeg ligger inn ordre og kjøper varene med mva selvfølgelig.
Jeg er forresten ikke i mva registeret enda da jeg ikke har kommet opp i de 50 tusen enda..

Er det ikke dine egne varer du kjøper? Er du ikke registrert i MVA-registeret skal du IKKE legge MVA på kjøpesummen i nettbutikken.

Mortenxx

Medlem
Jeg svarer omtrent som de andre her ...
Du skal ikke legge til mva. - hverken om du selger til deg selv eller andre. Du opererer egentlig med samme priser uansett om du er registrert for mva. eller ikke - dvs. at du tar samme pris ut for en vare, men mva. spesifiseres ikke før du er registrert for det.

Privat vareuttak kan godt skje til innkjøpspris + kostnader (frakt osv.), dvs. at du ikke behøver å tjene penger på salg til deg selv.

Du behøver ikke BETALE for varene (med VISA, PayPal, kontant eller annen metode), men du må legge ved et bilag som viser at du har tatt ut varen privat. Du "betaler" for varene i ettertid gjennom skatten, dvs. at du blir skattlagt for private uttak.

Bokføringen skjer nesten som normalt ved varesalg, dvs. at beløpet går UT fra varesalgskonto og INN på eierens private konto i bokføringen. I vanlig varesalg til eksterne kunder går pengene INN på bankkonto eller kasse.

Reglene jeg nevnte her gjelder for ENK eller tilsvarende virksomhet. I NUF eller AS har du ikke privatkonto i bokføringen, dvs. at der må du betale for varer du tar ut privat.

Topp