Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av Annonsetjenester fra Solid Media AS

Kjøpte annonsetjenester av Solid Media AS her for noen måneder siden. Ble lovet gull og grønne skoger av en digital markedsfører, som viste og bare være en selger. Så betalte summen på rett rundt 10 000,- for at de skulle sette i gang med arbeidet, og et budsjett på 5000,- per måned i adwords.

Etter ca. en måned ringer jeg til selgeren og hører hva som skjer, annonsekronene går, men det er omtrent ingen omsetningsøkning. Vi snakker kanskje en tusenlapp. Så forteller selgeren at de liker å starte rolig, og at det i starten kan være lite økning. Så går en måned til og jeg får en til regning fra google på rundt 7000,- og det er ingen økning i omsetning. Fra analytics ser jeg at annonseringen ikke har ført til nesten noen ting, og det har vært et dødrom på omtrent 2 måneder.

Ringer på nytt selgeren, og han sier dette er dårlig. Det har skjedd en glipp, mellom han og tekniker. Han ber meg ringe daglig leder. Jeg gjør det, og han forteller meg at jeg kan få gå ut av avtalen, men ettersom de har gjort en jobb, så får jeg ingen refundering. Føler meg skamlurt.

Ser de fraskriver seg alt ansvar i avtalen vi inngikk. Men altså betyr det at de kan holde på akkurat som de vil? Sitter med en liten nettbutikk og slike summer jeg har måtte betale er jo svært skadelig.

Så nå har jeg snakket med en advokat og det første vi gjør er å sende et krav til Solid Media. Godtas ikke det, blir det forliksrådet.

Er det noen andre som har vært borti lignende? Altså tatt saken til forliksrådet og fått gjennomslag?
 

Morph

Svart belte i snoking
Jeg jobber selv med AdWords, og vet at man ikke kan garantere noe. Det denne selgeren har gjort feil, slik jeg ser det, er vel at han da nærmest har garantert det? Det er ikke gitt at man klarer å skape gode resultater - dette kommer an på en rekke faktorer. Spesielt viktig er det selvsagt at din nettbutikk har ecommerce tracking eller sporing som sørger for at AdWords og andre annonseprogram får omsetningstall. På den måten kan man justere bud og annet mer ideelt.

For din del handler det nok mer om å bevise hva de eventuelt ikke har gjort. Dersom de har slengt opp en kampanje med enkelte annonsegrupper, kastet inn noen nøkkelord og kjørt på uten å vedlikeholde og optimalisere jevnlig, har du jo en god sak. Hvis du selv har tilgang til kontoen, kan du se hva som har blitt gjort i "change history": https://support.google.com/adwords/answer/2454137?hl=en
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg testet Solid Media AS i sept/okt og kan i grunnen skrive under på det Aleeeeex89 skriver. Jeg er veldig lite fornøyd.

Inntrykket jeg fikk var at de bare satte alt på automatikk fra starten av, jeg måtte fortelle dem viktige ting, som jeg kunne fortelle dem fordi jeg har forholdsvis mye erfaring med Adwords, og det er ikke slik det skal være.

Ifjor testet jeg Media Access på samme måte,og der gikk det også på automatikk, jeg måtte purre på for å få gjort endringer.

Finnes det mange cowboyer i denne bransjen? Ja, jeg har inntrykk av at det finnes mange små filleselskaper som påberoper seg kompetanse på Adwords som de ikke har. Men gode selgere det har de...
 

Redmouse

New Member
Kjedelig når slikt skjer.

Har opplevd noe lignende for flere år siden. Drev en liten nettbutikk og betalte en relativt stor sum i håp om at salgstallene skulle peke oppover.

Å få refusjon via forliksrådet kan være relativt vanskelig. Du bør nok tenke deg godt om før du setter i gang med en slik prosess. Det koster deg riktignok ingenting, med mindre du betaler en advokat for å sette sammen klagen.

Sier ikke at 17 000 kroner er småpenger, men det er kanskje ikke verdt konfrontasjonen? Nå tenker jeg på all den tid og ressurser du må legge inn (som heller kan brukes andre steder).

Det hadde hjulpet hvis du fortalte oss hva du selger. Ofte kan SEO være den beste veien å gå fremfor Adwords.
 

barentshavet

Active Member
Som ansatt i et internasjonalt mediebyrå hvor jeg jobber med noen av Norges og Europas største brands, har jeg en del erfaringer rundt dette og vi ser ofte at mindre selskaper blir utnyttet eller snytt og får helt urealistiske lovnader og avtaler. Jeg har noen enkle tips som jeg foreslår man ser etter når man ønsker å benytte seg av et byrå. Ingen shaming her (det finne svært mange FLINKE byråer), men det er også mye tull i bransjen som nevnt her.

Se på timesprisen - er den urealistisk? Vi tar mellom 1200 - 1600 i timen avhengig. Om et selskap ligger urealistisk lavt, for eksempel 500 kroner i timen, burde det lyse en varsellampe umiddelbart og kan være et tegn på at byrået ønsker raske salg, men ikke nødvendigvis kvalitet over kvantitet.

Spør om erfaringen til rådgiverne som skal sitte på kontoen. Hvilken erfaring har de fra tidligere, hvor har de jobbet og med hvilke kunder? Utdanning kan også være interessant, men ofte er ikke dette veldig relevant her. Men spør om CV, rett og slett.

Spør gjerne om byrået om de har noen konkrete caser - har de hatt kunder med svært god resultatvekst og hvordan gikk de frem for å oppnå dette? Har byrået vunnet noen performance-priser (INMA feks)? Spør om referanser.

Prøv resultatbaserte avtaler. For eksempel at byrået får en provisjon av omsetning som kommer gjennom AdWords eller når man når konkrete mål innenfor ulike segmenter. Dette kan dog gå begge veier - at byrået betaler tilbake timer dersom man ikke oppnår målene, eller at du må betale mer dersom det går bedre enn forventet. Det finnes mange ulike modeller her som kan testes ut.

Mange byråer akkrediterer seg selv som "Google Partner", men vær bevist på at nærmest alle kan bli dette. Google har som krav at man har en viss spend innenfor en viss tidsperiode, og dersom man har et par kunder er dette merket lett å få, dessverre. "Premium Partner" er det færre av i Norge og det skal litt mer til for å få denne. Det er også verdt å nevne at mange rådgivere akkrediterer seg selv med å være "sertifisert av Google", men dette tar en halvtime på nett.

Og sist, men ikke minst, ikke tro på alt du hører fra selgere som aldri har sittet i en AdWords-konto - aldri. Det stemmer at Google kan bidra til gull og grønne skoger (seriøst) og som regel er det en meget effektivt digital kanal, men det skal mye arbeid til og man må ha stålkontroll i faget sitt for å det til.

MEN som kunde har du også et ansvar:
- Spør om månedsrapporter/rapporter med utfyllende kommentarer
- Still spørsmål til resultatene - hva, hvordan, hvorfor?
- Be om gjennomganger og workshop for å lære mer om din egen konto
- Vær proaktiv
 
For å bli premium partner må du ha x antall personer i bedriften som har tatt google sitt kurs.

Kan leses mer om det her: https://www.google.com/partners/

Jeg ringte Google for å høre litt om dette med "premium partner," - statusen. Slik jeg ble fortalt av selgeren hørtes det ut som noe de har blitt tildelt av Google, nærmest som en hederspris. Men rådgiveren i Google la frem at dette er langt i fra tilfelle. De beklaget og det som hadde skjedd, men at de ikke kunne hjelpe meg noe videre med saken.
 
Som ansatt i et internasjonalt mediebyrå hvor jeg jobber med noen av Norges og Europas største brands, har jeg en del erfaringer rundt dette og vi ser ofte at mindre selskaper blir utnyttet eller snytt og får helt urealistiske lovnader og avtaler. Jeg har noen enkle tips som jeg foreslår man ser etter når man ønsker å benytte seg av et byrå. Ingen shaming her (det finne svært mange FLINKE byråer), men det er også mye tull i bransjen som nevnt her.

Se på timesprisen - er den urealistisk? Vi tar mellom 1200 - 1600 i timen avhengig. Om et selskap ligger urealistisk lavt, for eksempel 500 kroner i timen, burde det lyse en varsellampe umiddelbart og kan være et tegn på at byrået ønsker raske salg, men ikke nødvendigvis kvalitet over kvantitet.

Spør om erfaringen til rådgiverne som skal sitte på kontoen. Hvilken erfaring har de fra tidligere, hvor har de jobbet og med hvilke kunder? Utdanning kan også være interessant, men ofte er ikke dette veldig relevant her. Men spør om CV, rett og slett.

Spør gjerne om byrået om de har noen konkrete caser - har de hatt kunder med svært god resultatvekst og hvordan gikk de frem for å oppnå dette? Har byrået vunnet noen performance-priser (INMA feks)? Spør om referanser.

Prøv resultatbaserte avtaler. For eksempel at byrået får en provisjon av omsetning som kommer gjennom AdWords eller når man når konkrete mål innenfor ulike segmenter. Dette kan dog gå begge veier - at byrået betaler tilbake timer dersom man ikke oppnår målene, eller at du må betale mer dersom det går bedre enn forventet. Det finnes mange ulike modeller her som kan testes ut.

Mange byråer akkrediterer seg selv som "Google Partner", men vær bevist på at nærmest alle kan bli dette. Google har som krav at man har en viss spend innenfor en viss tidsperiode, og dersom man har et par kunder er dette merket lett å få, dessverre. "Premium Partner" er det færre av i Norge og det skal litt mer til for å få denne. Det er også verdt å nevne at mange rådgivere akkrediterer seg selv med å være "sertifisert av Google", men dette tar en halvtime på nett.

Og sist, men ikke minst, ikke tro på alt du hører fra selgere som aldri har sittet i en AdWords-konto - aldri. Det stemmer at Google kan bidra til gull og grønne skoger (seriøst) og som regel er det en meget effektivt digital kanal, men det skal mye arbeid til og man må ha stålkontroll i faget sitt for å det til.

MEN som kunde har du også et ansvar:
- Spør om månedsrapporter/rapporter med utfyllende kommentarer
- Still spørsmål til resultatene - hva, hvordan, hvorfor?
- Be om gjennomganger og workshop for å lære mer om din egen konto
- Vær proaktiv

Svært bra innlegg, skulle ønske jeg hadde denne infoen før jeg inngikk avtale. Burde nesten vært tilgjengelig for alle som tenker å prøve seg på nettsalg. I starten er det meget lett å overbevise en uerfaren nettgrunder om rask inntjening. Kommer nå til å gå tilbake til tidligere leverandør av annonsetjenester. Kan ikke fatte at jeg sa de opp i utgangspunktet.
 
Kjedelig når slikt skjer.

Har opplevd noe lignende for flere år siden. Drev en liten nettbutikk og betalte en relativt stor sum i håp om at salgstallene skulle peke oppover.

Å få refusjon via forliksrådet kan være relativt vanskelig. Du bør nok tenke deg godt om før du setter i gang med en slik prosess. Det koster deg riktignok ingenting, med mindre du betaler en advokat for å sette sammen klagen.

Sier ikke at 17 000 kroner er småpenger, men det er kanskje ikke verdt konfrontasjonen? Nå tenker jeg på all den tid og ressurser du må legge inn (som heller kan brukes andre steder).

Det hadde hjulpet hvis du fortalte oss hva du selger. Ofte kan SEO være den beste veien å gå fremfor Adwords.
Her helst lyst å være anonym i forhold til hva jeg selger. Har greie rangeringer ved søk i google. Men skal man ta det et steg videre, bør man jo betale for trafikk også. Har hyret inn advokat. Kommer sikkert til å koste litt, men altså her er det prinsippet som gjelder.
 
Jeg testet Solid Media AS i sept/okt og kan i grunnen skrive under på det Aleeeeex89 skriver. Jeg er veldig lite fornøyd.

Inntrykket jeg fikk var at de bare satte alt på automatikk fra starten av, jeg måtte fortelle dem viktige ting, som jeg kunne fortelle dem fordi jeg har forholdsvis mye erfaring med Adwords, og det er ikke slik det skal være.

Ifjor testet jeg Media Access på samme måte,og der gikk det også på automatikk, jeg måtte purre på for å få gjort endringer.

Finnes det mange cowboyer i denne bransjen? Ja, jeg har inntrykk av at det finnes mange små filleselskaper som påberoper seg kompetanse på Adwords som de ikke har. Men gode selgere det har de...

Triste greier Tonny. En ting er iallefall sikkert. Det ligger lærdom i ens feiltrinn.
 

barentshavet

Active Member
Svært bra innlegg, skulle ønske jeg hadde denne infoen før jeg inngikk avtale. Burde nesten vært tilgjengelig for alle som tenker å prøve seg på nettsalg. I starten er det meget lett å overbevise en uerfaren nettgrunder om rask inntjening. Kommer nå til å gå tilbake til tidligere leverandør av annonsetjenester. Kan ikke fatte at jeg sa de opp i utgangspunktet.

Jeg forstår din side av saken fullt ut. Det er lett å havne i fellen, men det er ikke din feil. Du stoler på at byrået kan jobben sin og det burde i mange tilfeller være nok. Som en tommelfingerregel lover vi aldri kundene våre vekst, men vi foreslår strategier og konkrete tiltak/optimaliseringsarbeid som kan gjøres på kontoen og som potensielt vil skape gode resultater.
 

barentshavet

Active Member
Bra innlegg barentshavet.

Man trenger vel ikke gode Adwordsresultater for å bli "Premium Partner" hos Google?

Kravene er som følger:
  • økningen i kundeinntekter
  • kundelojaliteten
  • den totale inntektsøkningen
  • økningen i antall annonsører
Med andre ord, alt går så og si på spend og investering. Du får ikke merket ved å vise til gode resultater som kunden er fornøyd med, men når Google er happy med inntekten du genererer.
 
Jeg testet Solid Media AS i sept/okt og kan i grunnen skrive under på det Aleeeeex89 skriver. Jeg er veldig lite fornøyd.

Inntrykket jeg fikk var at de bare satte alt på automatikk fra starten av, jeg måtte fortelle dem viktige ting, som jeg kunne fortelle dem fordi jeg har forholdsvis mye erfaring med Adwords, og det er ikke slik det skal være.

Ifjor testet jeg Media Access på samme måte,og der gikk det også på automatikk, jeg måtte purre på for å få gjort endringer.

Finnes det mange cowboyer i denne bransjen? Ja, jeg har inntrykk av at det finnes mange små filleselskaper som påberoper seg kompetanse på Adwords som de ikke har. Men gode selgere det har de...

Hva skjedde egentlig videre? Kuttet du de bare ut?
 
Topp