Kategorier for forretningsrelatert forum

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Avsporing fra følgende tråd: https://www.webforumet.no/forum/generell-snakk-og-svada/7860-forum-som-er-forretningsrelatert.html

Siden jeg har deres oppmerksomhet og ikke kan begynne å jobbe med nettstedet før alt er klart, så tenkte jeg å legge fram mitt kategoriforslag til vurdering og tilbakemeldinger fra dere:

Ønsker tilbakemeldinger på kategorinavn, bedre kategoribeskrivelser og skrivefeil.

1 Forretningskategorier

1.x Generelle næringslivsdiskusjoner

Her diskuterer vi generelt innenfor næringslivet, drift av firma og tilbakemeldinger.

1. Regionale forumer
Diskusjoner om næringslivet og relasjonsbygging på lokalt nivå.
1.x.1 Oslo
1.x.2 Akerhus
1.x.3 Hordaland
1.x.4 Rogaland
1.x.5 Osv..

1.x Starte firma
Komme i gang med eget selskap, forretningsplan, organisasjonsform, fallgruver, finanseringer og tilbakemeldinger til forretningside.

1.x Markedsføring
Planlegging og gjennomførsel av markedsundersøkelser, produktutvikling, markedspåvirkning og distribusjon av konsepter, varer og tjenester.

1.x Salg
Diskusjoner rundt salg, salgstekniker- og systemer.

1.x Import og eksport
Her diskuterer vi import/eksport av varer, tollbestemmelser, frakt/cargo selskaper og andre ting i forbindelse med import og eksport.

1. Økonomi, regnskap og administrasjon.
Økonomi for bedrifter, regnskapsføring og administrasjon.

1. Lover, regler og normer.
Diskusjoner rundt lovverket, regler og normer i samfunnet. Denne kategorien inkluderer, men er ikke begrenset til, trademark, opphavsrett og patenter.

1.x IT
Diskusjoner relatert til IT, IT-systemer og programvare.

2 Generelle kategorier

2.1 Introduksjoner
Introduser deg selv til de andre medlemmene på forumet.

2.2 Generell snakk og svada
Hva du nå enn måtte ha på hjertet, her har vi en høyere takhøyde for hva som er tillatt.

2.3 Ris og ros til og fra FF
Har du noe på hjertet ang. forumet? Snakk med oss her inne.

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Slik jeg forstår det ønsker du å dele opp markedsføringsdelen i to deler, hvor den ene delen gjelder markedsføringsteknikker på nettet, mens den andre delen omfatter alt annet. Dette blir jo håpløst all den tid disse tingene i stor grad vil flyte inn i hverandre. Jeg vil heller foreslå følgende oppdeling:

1.2 Markedsføring
- 1.2.1: markedsanalyse
- 1.2.2: strategi/kampanjer
- 1.2.3: inspirasjon/erfaringer/ideer
- 1.2.4: forbrukeratferd
osv osv..

Så kan man selvfølgelig kategorisere innenfor disse hovedkategoriene også. Men etter min oppfatning må man sette "markedsføring" som en hovedkategori.

Synes det virker spennende det her. Men kan det ikke være like greit å begynne med f.eks "kun" markedsføring som en kategori og heller dele den opp etterhvert som det blir brukere og nok innlegg?

Andre inndelinger kunne jo også vært: import/eksport, selskapsformer, finansiering, inndeling i bransjer som hegnar.no (selv om forumet der kanskje ikke er verdens beste..), men syntes det så bra ut nå også. Er jo ikke noe problem å utvide og endre på inndelinger etterhvert som behov melder seg.

Eneste var "Generelle forretninger" som jeg synes "skurret" litt. Det er muligens bare meg, og jeg fant uansett ikke på noe bedre alternativ ;) Men kanskje "Forretninger - Generelle Diskusjoner" hadde vært bedre?

Det går også an å kalle enkelte av forumene noe "fengende" som f.eks Ris og Ros kunne vært Generalforsamlingen, Svada kunne vært noe tilsvarende - men altså koblet forumnavn til noe som har med næringslivet å gjøre. Lunsj? Pause? Fem-minutter?

Likte veldig godt det med regionale forum!

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Da er følgende oppdateringer gjort:

1. Fjernet "Franchising". Dette håper vil bli en kategori senere dog.
2. Fjernet "internettmarkedsføring". Dette vil heller gå under Markedsføring. Kan heller eventuelt legge til underkategorier etterhvert som man ser behovet.
3. "Generelle forretninger" byttet navn til "Generelle næringslivsdiskusjoner".
4. Lagt til kategorien "Import og eksport".

kongen

kongemedlem
Hva med en kategori som heter "Drift av firma" eller lignende, hvor man har ansettelser, outsourcing etc.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Da tar jeg sats på at forumet er oppe til fredag! Første del av nettstedet vil bli tilgjengelig på onsdag, om alt går som planlagt :)

Smør de med tålmodighet!

Topp