Kan noen hjelpe meg litt i gang med bokføring?

Hei!

Jeg har noen spørsmål ang bokføring, jeg driver ENK, ikke MVA pliktig og jeg bruker e-conomic)
Hvordan skal disse eksemplene bokføres?

1:
Varekjøp til lager fra utlandet (ingen mva)

2:
Salg på 1000kr + 100kr frakt -3% gebyr for kortbetaling.
Skal det gjøres noe spesielt siden jeg betaler mva på frakten?

3:
Hvordan skal domener/webhotell som ble kjøpt før opprettelsen av foretaket føres?

4:
Enkelte produkter dropshipper jeg, men skal dette føres på en annen konto siden jeg ikke kjøper inn varene til meg selv?

Smbinfo

Medlem
Hei!

Jeg har noen spørsmål ang bokføring, jeg driver ENK, ikke MVA pliktig og jeg bruker e-conomic)
Hvordan skal disse eksemplene bokføres?

1:
Varekjøp til lager fra utlandet (ingen mva)

2:
Salg på 1000kr + 100kr frakt -3% gebyr for kortbetaling.
Skal det gjøres noe spesielt siden jeg betaler mva på frakten?

3:
Hvordan skal domener/webhotell som ble kjøpt før opprettelsen av foretaket føres?

4:
Enkelte produkter dropshipper jeg, men skal dette føres på en annen konto siden jeg ikke kjøper inn varene til meg selv?

1a. gitt at du har de på lager over lengre tid D:1400 K:leverandøren. Ved salget av varen må du kostnadsføre bruk av varen ved å bokføre D 4000 K 1400

1b Bokfør direkte på D 4000 K Leverandør. Ta en varetelling ved slutten av året, regn ut verdien ut fra innkjøpspris og før denne D 14000 K 4000

2. Nei, viderefakt frakten i sin helhet, uten noen mva på fakturaen du utsteder. Bokfør hele salget som inntekt uten mva.

3. ENK og deg er det samme, så lenge de brukes i driften kan du summere opp og dokumentere kostnadene tilbake i tid og ta dem med (dette er vanlig, ikke sikker på om det er 100% rett).

4. Føres som alt 1b. 1400 brukes evt kun for å holde oversikt hvor mye verdi man har på lager til enhver tid.

Ta gjerne en titt innom siden vår!:)

Topp