Kan man bokføre en kvittering betalt med partners bankkort?

Jeg lurer på om det er lovlig å bokføre et kjøp gjort med bankkortet til partneren. Det gjelder driftsmidler til firmaet. Vi glemte oss bort og kjøpte med feil bankkort.

Steve Cash

Medlem
Det er lov å betale kontant hvis regningen er under 10 000 kroner, og ikke ledd i sammenhengende leveranse. Så da blir dette å føre som om det var betalt av private penger.
Hvis regningen er på over 10 000 kroner går det også antakelig bra hvis en tar en kopi av bankutdraget og legger ved i regnskapet, og på den måten dokumenterer at det ikke er betalt med sedler og mynter.

Takk Steve Cash, det var et beløp på 500,- det gjaldt. Hvis jeg tenker riktig så blir det 100,- i mva og så 30% som skattes av det. I grunn 220,- spart ved at vi kan skrive det av :)

Johan

Medlem
Når du kjøper på privat bankkort er dette et utlegg og det spiller ingen rolle hvem som har utlegget. Hvis du har kvittering + utskriften fra betalingsautomaten er dette godt nok og ikke regnet som cash kjøp. På mange kvitteringer står de siste siffrene på kortet. Dette er også ok. Hvis du ikke har utskrift og kortnummeret ikke står på kassalappen så kan det være greit å legge ved bankutskrift som viser at pengene har gått ut av konto og ikke bare er en kvittering du har funnet.

Johan

Medlem
Takk Steve Cash, det var et beløp på 500,- det gjaldt. Hvis jeg tenker riktig så blir det 100,- i mva og så 30% som skattes av det. I grunn 220,- spart ved at vi kan skrive det av :)

Som jeg skrev over er dette et utlegg som en privatperson har gjort på vegne av firmaet. MVA er 100. Det er ingen skatt på dette. Vedkommende som har hatt utlegget skal refunderes kr 500,- ferdig med det. Firmaet kostnadsfører kr 400,- og 100,- i mva

Topp