Kan blinde mennesker drømme?

Helge

Profesjonell Googlesøker
En som er født blind, drømmer ikke i bilder. Drømmene inneholder i stedet lyder og andre sanseopplevelser, men de er like virkelige som våre drømmer.

Hvis den blinde tidligere kunne se, har han begrep om farger, lys og hvordan ting ser ut. Derfor har han mulighet til å lage seg bilder av inntrykkene han får i det daglige gjennom lyd og berøring. Disse bildene vil han ha med seg i drømmene.

Svar fra en lege (google) :p

kongen

kongemedlem
En som er født blind, drømmer ikke i bilder. Drømmene inneholder i stedet lyder og andre sanseopplevelser, men de er like virkelige som våre drømmer.

Vil det si at en som er født både blind og døv, og blir oppvokst på en bondegård lukter kuskit i søvne?

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det vet vell ikke du? det er lyder og det er bilder, kan godt hende det er lukt også, bare at du ikke husker det.
Men en som er blind og døv har en MYYYYYYE bedre luktesans en deg.

Er det egentlig noe vits i denne tråden? eller er det kun for å prøve å være morsom på bekostning av blinde ?

peterandrej

pensjonert moderator
Men en som er blind og døv har en MYYYYYYE bedre luktesans en deg.

Hallo. Selvsagt har han ikke det, men han bruker jo luktesansen mer aktivt - så derfor vil jo denne sansen utvikles. Det er som med trening. En som jogger aktivt har myyyye bedre kondis enn en som ikke gjør det. Men det er jo ingen automatikk i at miste synet = øyeblikkelige superevner på hender og nese.

Forøvrig lurer jeg på hvordan man har kommet fram til at blinde drømmer i lyder og lukter. Han blinde vet jo ikke hva det vil si å drømme i bilder. Det blir jo litt som å forklare hvordan en elefant ser ut til en som aldri har sett en hest.

Jeg må si at jeg lurer litt på dette.

La oss si da at blinde drømmer i lyder. Da kan vi tenke oss at gode drømmer er lyden av fugler og vind og sånn sommerlyder. Men hva er da mareritt? Bare en endeløs rekke av høye skjærende lyder? 4 timer med bilkollisjoner? 3 timer med lyden av negler som raspes mot en tavle? 5 timer med slafsing?

Helge

Profesjonell Googlesøker
Bedre Puls - Drømmer de blinde i bilder?
og
Barn - SOL

Der har du litt lesestoff, men det beste vil vell være å faktisk høre med en person som er blind?

Hjernen er en rar rar ting, og vanskelig å forstå seg på.
Jeg leste f.eks om en jente som hadde bodd halvparten av livet sitt i danmark, og halvparten av livet sitt i norge. Hun fikk spørsmålet "når du tenker, hvilket språk tenker du på da". Hun visste ikke. :p

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, dette her var jo litt intressant. Ellers syns jeg også det virker som at TS kun er ute etter en god latter på bekostning av de blinde, noe som kan være ok om man gjør det på riktig måte. - Skjer riktignok ikke her i tråden da. Kudos til Helge for gode svar i tråden. :)

kongen skrev:
Vil det si at en som er født både blind og døv, og blir oppvokst på en bondegård lukter kuskit i søvne?
Nå er det vel egentlig langt ifra alle bondegårder som har kuer, og om du hadde vært oppvokst på en kunne du stregt tatt risikere og være den eneste. Forsåvidt, så kan jo ikke en som er blind og døv vite hva "kuskit" er for noe når han kjenner lukten, så for all del - Kanskje han/henneville like lukten.

Kassimaja

Geocacher
Ikke så verst, men jeg lukter best om morgenen etter en spray eller to av favorittdeodoranten min.

Vi er her vitne til at en ny stor humorist tar sine første vaklende skritt ut på det store internett ;)

Topp