Jojo-rangering på google

nilsga

Medlem
Med fare for å virke utålmodig (lanserte for en ukes tid siden) er jeg litt bekyrmet over hvordan nettbutikken min har gjort et byks nedover på google de siste dagene. I webmastertools ser jeg at rangeringen har gått fra average 10 plass for mitt hovedsøkeord, til ned til avg 25 plass. SEO powersuite sier sågar at jeg ikke en gang lenger ligger inne på topp 100. Noen som har noen tips til hva jeg "gjør galt"?

Nettsiden min finner dere på min profil, og søkeordene jeg prøver å få opp på rankingen er "htpc", "mediasenter" og "mediesenter".

Vil det at serveren min står i Tyskland ha noe å si for hvordan den rangeres innen "sider fra norge"?

picxx

WF 09
Saken med SEO/SERPS er at man ofte bruker dager som perspektiv, noe som blir helt feil. Bruk kvartal (3 mnd), eller ved organisk SERP's plassering gjerne også lengre tid.
Ting tar tid der.

nilsga

Medlem
Det kan fort ta en god stund før nettsiden får "satt seg" og du må regne med en del hopping i starten. Det er ikke unormalt i det hele tatt.

Forøvrig står det ikke noe info om nettside på profilen din...

Beklager, trodde det kom opp på profilen. Som nevnt av noen andre finner du den ved å klikke på brukernavnet mitt.

Takker ellers for tilbakemeldinger. Da får en smøre seg med tålmodighet og se om svingningene demper seg etterhvert.

Godt spørsmål zapotek. Jeg hadde blitt dritsur dersom en helt ny side stabilt hadde ranket over sider som jeg har jobbet med i flere år - og fortsatt jobber med. Perspektivet bør ikke bare være måneder, men også år før man virkelig ser resultatene av den jobben man har gjort både med innhold og SEO.

nilsga

Medlem
Nå er jeg fullstendig klar over at man ikke kan forvente toppranking umiddelbart. Det jeg var usikker på var at jeg gjorde et kraftig byks nedover på rankingen, og at jeg derfor hadde gjort noe galt i Google sine øyne. Jeg er ikke naiv :)

picxx

WF 09
det er helt normalt at nye sider får en byks i rangering, før de sendes laaaaangt nedover på serps i flere måneder, for deretter komme på en plass der de kan jobbe seg opp eller nedifra.

jagarock

Information Research & Analytics
+1 til picxx over her.
er det jeg har erfart også, som rimelig nybegynner på SEO (begynte for litt over ett år siden bare, har ca. 10 domener med nettbutikker.)
første måneden ca. så havner man i en slags google sandbox der man får sjansen til å vise seg fram, og havner høyere enn der man burde være. så dumper du ned dit du virkelig skal befinne deg.
tar gjerne 3 måneder før du ser resultatene av evt innlinker og seoarbeid du har gjort.

Topp