Jobbe eksternt på kontorharddisk

Bjørnar

Gründer
jeg kjører Remote Desktop hjem til min windows-maskin, så får jeg skrivebordet opp på ekstern maskin. noe lagg, men fungerer bra til det jeg driver med.

Geir E.

Medlem
Jeg ønsker å sitte hvor som helst i verden og jobbe på kontorpc`en min. Eller i hvert fall kunne laste ned det jeg trenger fra den. Hva slags løsninger fins det for dette?

ftp server - for opp og nedlasting
remote desktop o.l - for å fjernstyre pc

Christian

Medlem
Vi har en NAS fra QNP i lan'et som vi lagrer alt på, i stedet for på den lokale harddisken. I praksis akkurat som å jobbe på en harddisk. Så når jeg jobber utenfor kontoret bruker jeg VPN og har akkurat de samme nettverksdiskene tilgjengelig der.

Hvis jeg må inne på selve pc'en når jeg er utafor bruker jeg wake-on-lan og Real VNC eller hva det heter til remote desktop.

Fredrik

Medlem
Bruker også teamviewer mye til support for kunder samt bruker logmein til fjernstyring av PCer. Dog synes jeg teamviewer og logmein en hinsides priset dersom man ønsker å betale for mer funksjonalitet.

Noen om vet om et alternativ som er super enkelt i forhold til kundesupport og rimeligere enn teamviewer? Dette skal altså brukes mot kunder som hvis de får spørsmål om hvilken nettleser de bruker svarer: XP!

For de som har litt peiling så er nok Christians forslag RealVNC (som forøvrig finnes i mange ulike utgaver, bare søk på VNC) knall bra dersom man ønsker masse funksjonalitet.

Gaasehud

Medlem
@HeltSikker: Bruker RealVNC når jeg hjelper flere. Griseenkelt, og lite lagg osv - passer til og med for folk som svarer Nei, Vista!, når du spør om de bruker windows. :p

Fredrik

Medlem
Oi, ser at jeg skrev feil tidligere. Mente de open source løsningene som også heter VNC.

Har sett litt på RealVNC men de støtter ikke vista i free edition. Det er viktig da kundene som mottar support ofte kjører vista. Ellers var det en grei pris som jeg gjerne betaler for.

Finnes det ikke et program der en kunde bare trenger å gå inn på en nettside og taste en eller annen kode (lage konto) og vips så kobler jeg opp mot kunden. Det ville vært Überfett og enkelt.

Christian

Medlem
Fordi du må åpne riktig port (som du sannsynligvis finner i FAQ eller for det programmet du bruker) i routeren og route den mot riktig lokal ip bak routeren. Men hvis du har muligheten til å sette opp VPN i routeren din, er det det enklesete. Da slipper du den problemstillingen samt det er tryggere.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Før kjørte jeg en stund VNC og Remote Desktop.
Men jeg kjøpte en laptop i begynnelsen av 2008 - og den har holdt siden..
En laptop i året er ikke mye (kroner-messig), og den billigste holder massevis for meg.

Topp