Takk for tilbakemelding. Endelig en som har noen kommentarer
-Jeg skal prøve uten runde hjørner, selv om jeg syns det blir veldig firkantet og strengt med bare rette vinkler. Jeg liker også renest mulig layout, men jeg syns ikke runde hjørner ødelegger.
Det er selvfølgelig en smakssak, men når man har et relativt minimalistisk design i utgangspunktet (ingen border, skygger eller bakgrunnsbilder, så synes jeg de beste er de som holder skarpe kanter skarpe.
- Jeg skal se hva jeg kan gjøre med søkefeltet, jeg antar at det er mulig å endre bakgrunnen i alle fall. Når du sier det så ser jeg at det matcher menylinjen det ligger på dårlig. Unnskyldingen min er at det ser slik ut i WP-temaet jeg bruker. Det er ikke sikkert jeg kommer til å la det ligge på menyen i det hele tatt, men med bare 3 menyvalg så langt ble det veldig tomt på høyresiden, men akkurat det er kanskje ingen god grunn. (Inntil jeg får en del artikler er strengt tatt søkefelt unødvendig.
Å endre en template er ikke vanskelig om du kan HTML og litt CSS. Det er bare å lukke øynene for all PHP, og endre litt i strukturen. Du trenger ikke gjøre så mye der heller.
-Jeg har endret til bare én meny, selv om to vil være aktuelt hvis/når jeg får en del stoff, jeg har tenkt å bruke en til hovedtemaer og en til enkeltsider, kanskje.
Når det kommer til toppmenyen, burde det være kun én linje med linker imo. Istedenfor å promotere enkeltsaker som en del av sidenavigasjonen, kan du jo ha promobannere under, som tydelig viser til innholdet.
-Jeg slet litt med margene, det er helt uttrolig at slalommarg er standard i temaet jeg bruker. Nå har jeg klart å justere venstremargen noenlunde, se nytt vedlagt bilde.
text-indent: 0; margin-left: 0; padding-left: 0;
-Finnes Helvetica Neue overalt? Jeg finner den på Macen min, men ikke på en 4-5 år gammel laptop med Windows og Office 2007. Og hvis den ikke er på maskina leseren bruker vises den ikke, er det ikke så? Jeg har tenkt å bruke Verdana, det er regnet som en god skjermfont.
Du kan alltids laste inn Helvetica Neue via @fontface propertiene i CSS, eller så sette opp en rekke med fallback-fonter. Et eksempel er "Helvetica Neue", helvetica, verdana, arial, sans-serif. Jeg personlig pleier kun bruke font-family: sans-serif;, og det gir det beste resultatet på mer moderne datamaskiner.
-Jeg har brukt ettermiddagen til å rydde vekk en del border og dumme farger, men noe står igjen. Bl.a. skal det ikke være MAJUSKLER i menyen og overskriften i høyre felt, men jeg får ikke text-transform:capitalize til å virke. Jeg har forøvrig endret fra to til tre spalter, ettersom jeg syns det blir mer magasin/avis-aktig.
text-transform: uppercase funker kanskje?
Å leie en grafisk designer er lurt. Å leie et webutviklerfirma til å lage hele websiden, og så kan jeg konsentrere meg om å skrive innholdet jeg skal ha der er enda lurere. Alt dette forutsetter selvfølgelig at en lager en webside som en er rimelig sikker på at kaster nok av til å dekke kostnaden og skape fortjeneste i tillegg. Eller at det står et firma bak som har penger å legge i prosessen. (Så kan selvfølgelig motargumentet være at en side som ser dårlig ut i alle fall ikke vil tjene penger.)
Du trenger selvfølgelig ikke, men i så fall er et pent og rent design din vei å gå. Her er noen gode eksempler:
Web Design: What are the best designed webpages with no images? - Quora (nb krever signup)
I alle fall er prosjektet så upretensiøst at det foreløpige målet er å få siden på lufta og skrive noe fornuftig innhold. Videre skal jeg anvende de få, enkle reglene jeg kan for å gjøre den mest mulig søkemotorvennlig. Og når jeg kommer så langt, så kanskje det jeg kan få det til å renne inn noen kroner i en eller annen framtid.
Skriv noe du synes er interessant istedenfor å passe på å putte inn triggerord i hver 7. setning. Google prøver å finne de mest interessante artiklene - og det gjør folk flest også. Shares gir deg bedre besøk enn en høy plassering under "haisuppeoppskrifter" (jeg overdriver, men du skjønner hva jeg mener).
Så foreløpig må sy sammen dette selv som et ferieprosjekt, uten å legge flere kroner i det enn at jeg har tenkt å kjøpe et theme til ca 20 dollar. Men gleden ved å gjøre det består da også i lage siden selv, og lære mens jeg holder på. For ordens skyld, jeg har ikke annen bakgrunn i webutvikling et et par tovekttallskurs fra en høyskole for noen år siden, jeg gir meg ikke ut for å kunne dette godt. (Noe som antakelig er relativt tydelig.)
Det går bra - ett sted må man starte. Jeg er bare glad for å kunne hjelpe folk på den måten folk hjalp meg. Vi har alle vært noobs ;-)