Jeg ønsker tilbakemelding på sidetopp

Steve Cash

Medlem
Jeg har laget en enkel sidetopp med de verktøyene som er i WP-temaet jeg bruker, og det er meningen den skal være enkel og uten for mange fancy effekter, men jeg er langt fra fornøyd med resultatet.

-Jeg har venstrejustert tittel og undertittel på linje med venstre spalte så godt det lar seg gjøre. At første menypunkt kommer til venstre for dette er ikke pent. Det er mulig det går å flytte venstre spalte lenger til venstre eller meny til høyre med css, jeg har ikke undersøkt det bil bunns.

-Den grå menybakgrunnen skulle ha vært jevnt grå, ikke gradet eller skyggelagt eller hva det heter.

-Selv om jeg får til dette blir det ikke så bra som det bildet jeg hadde i hodet da jeg startet. Er det noen som har noen enkle tips som kan løfte inntrykket? (Se bort fra ordene som står i menyen, de skal skiftes før lansering. Jeg ser også at det vedlagte bildet har skrukkete rød bakgrunn, det er bare skjermklippet som ble slik, akkurat det er bra i virkeligheten.)

Vedlegg

• Sidetopp eksempel 1.jpg
    Sidetopp eksempel 1.jpg
    19,9 KB · Sett: 50

Steve Cash

Medlem
To nye forsøk

To nye forsøk, enda enklere, men det ble da faktisk bedre (hvis en ser bort fra venstrejusteirngen)? Det aller enkleste er ofte det beste når en ikke har kompetanse til å gjøre det både avansert og bra.

Jeg tror kanskje jeg heller går i denne retningen enn farget bakgrunn på toppen, men fortsatt tror jeg det kan gjøres noe med fontvalg og kanskje farger enten på menyen eller på tittelen. Gradient på menybakgrunnen viste seg å være lett å få vekk med et menyvalg. (Fortsatt gjelder at rødfargen er jevn og fin på websiden, selv om den er fæl i de vedlagte bildene.)

Hvor bør jeg forresten legge venstre kant av tittel og undertittel hvis det ikke er mulig å skyve menytekst eller spalte? Jevnt med spalte, første boksav i første ord i menyen eller helt ut venstre kant av rødfargen?

Vedlegg

• Skjermbilde 2013-07-07 kl. 00.40.18.jpg
    Skjermbilde 2013-07-07 kl. 00.40.18.jpg
    19,3 KB · Sett: 43
  • Skjermbilde 2013-07-07 kl. 00.41.09.jpg
    Skjermbilde 2013-07-07 kl. 00.41.09.jpg
    20,1 KB · Sett: 37
Sist redigert:

selbekk

Medlem
Forslag:
- Runde hjørner forsvinner delvis med iOS 7, og fra webben generelt ganske snart vil jeg tro. Jeg er en true believer i rent og cleant design, og dette virket litt tilgjort, om enn ikke fullstendig skivebom
- Søkefeltet ditt kan med enkelhet og fordel integreres i designet bedre. Prøv å bruke en mørkere rødfarge som bakgrunn i søkefeltet, og integrer "søk" knappen i søkefeltet uten noe tydelig skille. Eller enda bedre - bare ha et søkesymbol der oppe, og bruk samme farge som bakgrunnen til søkefeltet. Husk å legge til en slags border eller gradient eller noe som viser hvor søkefeltet starter.
- Det er teit å ha to søkefelt under hverandre
- Det virker ikke som det er noen mål og mening med de forskjellige marginene (venstrejusteringene dine). Hold deg til et grid.
- Hvorfor har du to navigasjonsbars over og under sidetittelen din?
- Generelt er jo sidetoppen din veldig kjedelig (no offense ofc...). Prøv å sprit det opp med store fonter og noen passende bilder. Jeg ville anbefale en litt høyere sidetopp, eventuelt ingen sidetopp overhodet (bare navigasjon).
- Angående fonter så er Helvetica Neue å foretrekke, synes jeg.

Lykke til!

Steve Cash

Medlem
Takk for tilbakemelding. Endelig en som har noen kommentarer :)

-Jeg skal prøve uten runde hjørner, selv om jeg syns det blir veldig firkantet og strengt med bare rette vinkler. Jeg liker også renest mulig layout, men jeg syns ikke runde hjørner ødelegger.

- Jeg skal se hva jeg kan gjøre med søkefeltet, jeg antar at det er mulig å endre bakgrunnen i alle fall. Når du sier det så ser jeg at det matcher menylinjen det ligger på dårlig. Unnskyldingen min er at det ser slik ut i WP-temaet jeg bruker. Det er ikke sikkert jeg kommer til å la det ligge på menyen i det hele tatt, men med bare 3 menyvalg så langt ble det veldig tomt på høyresiden, men akkurat det er kanskje ingen god grunn. (Inntil jeg får en del artikler er strengt tatt søkefelt unødvendig.

-Selvfølgelig er to søkefelt over hverandre meningsløst, det var bare for å prøve ut plasseringer. Det ene er vekk nå.

-Jeg har endret til bare én meny, selv om to vil være aktuelt hvis/når jeg får en del stoff, jeg har tenkt å bruke en til hovedtemaer og en til enkeltsider, kanskje.

-Jeg slet litt med margene, det er helt uttrolig at slalommarg er standard i temaet jeg bruker. Nå har jeg klart å justere venstremargen noenlunde, se nytt vedlagt bilde.

-Sidetoppen er kjedelig ja. Jeg prøvde å lage en i Gimp, og det eneste som kom ut av det var at jeg fant ut at det behersker jeg ikke! Standardteksten til temaet er faktisk å foretrekke framfor det jeg klarer å lage. Men jeg skal prøve å finne en annen font som kan erstatte logo.

-Finnes Helvetica Neue overalt? Jeg finner den på Macen min, men ikke på en 4-5 år gammel laptop med Windows og Office 2007. Og hvis den ikke er på maskina leseren bruker vises den ikke, er det ikke så? Jeg har tenkt å bruke Verdana, det er regnet som en god skjermfont.

-Jeg har brukt ettermiddagen til å rydde vekk en del border og dumme farger, men noe står igjen. Bl.a. skal det ikke være MAJUSKLER i menyen og overskriften i høyre felt, men jeg får ikke text-transform:capitalize til å virke. Jeg har forøvrig endret fra to til tre spalter, ettersom jeg syns det blir mer magasin/avis-aktig.

Vedlegg

• Skjermbilde 2013-07-07 kl. 23.35.17.jpg
    Skjermbilde 2013-07-07 kl. 23.35.17.jpg
    19,2 KB · Sett: 14
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Her er en uten runde hjørner. Jo, jeg har skriftet mening i løpet av fem minutter, det ble ikke så dumt.

Vedlegg

• Skjermbilde 2013-07-08 kl. 00.00.26.jpg
    Skjermbilde 2013-07-08 kl. 00.00.26.jpg
    20 KB · Sett: 22

Steve Cash

Medlem
Å leie en grafisk designer er lurt. Å leie et webutviklerfirma til å lage hele websiden, og så kan jeg konsentrere meg om å skrive innholdet jeg skal ha der er enda lurere. Alt dette forutsetter selvfølgelig at en lager en webside som en er rimelig sikker på at kaster nok av til å dekke kostnaden og skape fortjeneste i tillegg. Eller at det står et firma bak som har penger å legge i prosessen. (Så kan selvfølgelig motargumentet være at en side som ser dårlig ut i alle fall ikke vil tjene penger.)

I alle fall er prosjektet så upretensiøst at det foreløpige målet er å få siden på lufta og skrive noe fornuftig innhold. Videre skal jeg anvende de få, enkle reglene jeg kan for å gjøre den mest mulig søkemotorvennlig. Og når jeg kommer så langt, så kanskje det jeg kan få det til å renne inn noen kroner i en eller annen framtid.

Så foreløpig må sy sammen dette selv som et ferieprosjekt, uten å legge flere kroner i det enn at jeg har tenkt å kjøpe et theme til ca 20 dollar. Men gleden ved å gjøre det består da også i lage siden selv, og lære mens jeg holder på. For ordens skyld, jeg har ikke annen bakgrunn i webutvikling et et par tovekttallskurs fra en høyskole for noen år siden, jeg gir meg ikke ut for å kunne dette godt. (Noe som antakelig er relativt tydelig.)

selbekk

Medlem
Takk for tilbakemelding. Endelig en som har noen kommentarer :)

-Jeg skal prøve uten runde hjørner, selv om jeg syns det blir veldig firkantet og strengt med bare rette vinkler. Jeg liker også renest mulig layout, men jeg syns ikke runde hjørner ødelegger.

Det er selvfølgelig en smakssak, men når man har et relativt minimalistisk design i utgangspunktet (ingen border, skygger eller bakgrunnsbilder, så synes jeg de beste er de som holder skarpe kanter skarpe.

- Jeg skal se hva jeg kan gjøre med søkefeltet, jeg antar at det er mulig å endre bakgrunnen i alle fall. Når du sier det så ser jeg at det matcher menylinjen det ligger på dårlig. Unnskyldingen min er at det ser slik ut i WP-temaet jeg bruker. Det er ikke sikkert jeg kommer til å la det ligge på menyen i det hele tatt, men med bare 3 menyvalg så langt ble det veldig tomt på høyresiden, men akkurat det er kanskje ingen god grunn. (Inntil jeg får en del artikler er strengt tatt søkefelt unødvendig.

Å endre en template er ikke vanskelig om du kan HTML og litt CSS. Det er bare å lukke øynene for all PHP, og endre litt i strukturen. Du trenger ikke gjøre så mye der heller.

-Jeg har endret til bare én meny, selv om to vil være aktuelt hvis/når jeg får en del stoff, jeg har tenkt å bruke en til hovedtemaer og en til enkeltsider, kanskje.

Når det kommer til toppmenyen, burde det være kun én linje med linker imo. Istedenfor å promotere enkeltsaker som en del av sidenavigasjonen, kan du jo ha promobannere under, som tydelig viser til innholdet.

-Jeg slet litt med margene, det er helt uttrolig at slalommarg er standard i temaet jeg bruker. Nå har jeg klart å justere venstremargen noenlunde, se nytt vedlagt bilde.

text-indent: 0; margin-left: 0; padding-left: 0;

-Finnes Helvetica Neue overalt? Jeg finner den på Macen min, men ikke på en 4-5 år gammel laptop med Windows og Office 2007. Og hvis den ikke er på maskina leseren bruker vises den ikke, er det ikke så? Jeg har tenkt å bruke Verdana, det er regnet som en god skjermfont.

Du kan alltids laste inn Helvetica Neue via @fontface propertiene i CSS, eller så sette opp en rekke med fallback-fonter. Et eksempel er "Helvetica Neue", helvetica, verdana, arial, sans-serif. Jeg personlig pleier kun bruke font-family: sans-serif;, og det gir det beste resultatet på mer moderne datamaskiner.

-Jeg har brukt ettermiddagen til å rydde vekk en del border og dumme farger, men noe står igjen. Bl.a. skal det ikke være MAJUSKLER i menyen og overskriften i høyre felt, men jeg får ikke text-transform:capitalize til å virke. Jeg har forøvrig endret fra to til tre spalter, ettersom jeg syns det blir mer magasin/avis-aktig.

text-transform: uppercase funker kanskje?

Å leie en grafisk designer er lurt. Å leie et webutviklerfirma til å lage hele websiden, og så kan jeg konsentrere meg om å skrive innholdet jeg skal ha der er enda lurere. Alt dette forutsetter selvfølgelig at en lager en webside som en er rimelig sikker på at kaster nok av til å dekke kostnaden og skape fortjeneste i tillegg. Eller at det står et firma bak som har penger å legge i prosessen. (Så kan selvfølgelig motargumentet være at en side som ser dårlig ut i alle fall ikke vil tjene penger.)

Du trenger selvfølgelig ikke, men i så fall er et pent og rent design din vei å gå. Her er noen gode eksempler:

Web Design: What are the best designed webpages with no images? - Quora (nb krever signup)

I alle fall er prosjektet så upretensiøst at det foreløpige målet er å få siden på lufta og skrive noe fornuftig innhold. Videre skal jeg anvende de få, enkle reglene jeg kan for å gjøre den mest mulig søkemotorvennlig. Og når jeg kommer så langt, så kanskje det jeg kan få det til å renne inn noen kroner i en eller annen framtid.

Skriv noe du synes er interessant istedenfor å passe på å putte inn triggerord i hver 7. setning. Google prøver å finne de mest interessante artiklene - og det gjør folk flest også. Shares gir deg bedre besøk enn en høy plassering under "haisuppeoppskrifter" (jeg overdriver, men du skjønner hva jeg mener).

Så foreløpig må sy sammen dette selv som et ferieprosjekt, uten å legge flere kroner i det enn at jeg har tenkt å kjøpe et theme til ca 20 dollar. Men gleden ved å gjøre det består da også i lage siden selv, og lære mens jeg holder på. For ordens skyld, jeg har ikke annen bakgrunn i webutvikling et et par tovekttallskurs fra en høyskole for noen år siden, jeg gir meg ikke ut for å kunne dette godt. (Noe som antakelig er relativt tydelig.)

Det går bra - ett sted må man starte. Jeg er bare glad for å kunne hjelpe folk på den måten folk hjalp meg. Vi har alle vært noobs ;-)

Happy coding!

Steve Cash

Medlem
Takk igjen. Jeg skal forsøke å ta hensyn til så mye som mulig av dette. Det var forresten lett å få vekk MAJUSKLER i menyen bare jeg så det, jeg måtte rett og slett fjerne reglen som lå der om at det skulle være majuskler av lav høyde.

Jeg kommer til å bruke standardverktøyet i themet til å legge inn tittel, i alle fall til å begynne med. Roter jeg mer med logo kommer jeg aldri videre. Jeg skal bare prøve å finne en font som strekker ut ordet og fyller litt, hvis det er en forståelig måte å si det på.

Menybakgrunnen er for øyeblikket grå, men jeg må ha en farge et sted i toppen, jeg får se hva jeg gjør der. Enten endrer jeg farge på menybakgrunnen igjen, eller legger en annen farge enn svart på selve tittelen. Det skal i alle fall ikke se ut som et overpyntet juletre. Det er ut til at meny med hvit bakgrunn er mest moderne for tiden, men da må jeg ha en strek under eller ramme rundt for å skille den fra teksten, tror jeg.

Quora er forresten en interessant side med mange temaer, selv om jeg måtte gi fra meg mer info en jeg liker for å komme inn der. :)

Topp