Java'ens død?

kongen

kongemedlem
Tidligere nektet Apple å akseptere Flash på sine lesebrett og skiftet fra Flash til HTML5 kom tidligere enn forventet også på nettsider. Nå ryktes det om at Adobe ikke skal ha support for Java i det nye operativsystemet OSX Lion. Tvinger Apple frem enda et skifte?

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det ville ledet fram til at mange her i Norge ikke lenger kan gå inn i nettbanken sin.
Uansett, det at Apple ikke vil ha support for Java er faktisk nokså marginalt for Java sin del. Mange entreprise apps som kjører på Java. G på: lawson java f.eks.

kongen

kongemedlem
Jeg tror ikke Java forsvinner "over natten", men man ser jo hvilken retning det går. Tror Apples manglende support for Java vil resultere i at løsninger utviklet i andre teknologier (som kanskje er bedre) kommer raskere.

TorsteinO

Art Director & grunder
I mange år har apple laget sin egen versjon av java for OSX, noe som har vært hat for mange javautviklere, siden denne ikke har vært like up to date osv som den "normale" versjonen. Med litt flaks betyr dette bare at apples egen versjon skrinlegges til fordel for den vanlige versjonen, og i såfall er det egentlig ikke noe tap.

Det er vel forøvrig omtrent sånn det også funker på windows, såvidt jeg husker (men dette er jo noen år siden), med at java ikke er installert som standard? Det kan også i såfall høres ut som det blir et hakk mer strømlinjet installasjon av java på osx enn det var på windows som jeg husker det.

RipZ

Medlem
Java er ikke integrert i et OS, men kommer som et eget program for OSet. Java er en interpreter og hensikten er at samme program skal oppføre seg likt på alle plattformer. I dag har Java så og si ingen konkurrenter og så lenge operativsystemet tillater installasjon av vilkårlige programmer så vil det alltid finnes en java-versjon for det så lenge det har store nok markedsandeler.

Det som nå antageligvis skjer er at Apple slutter å videreutvikle sin egen JVM (java virtual machine, software for å kjøre java-programmer) og ønsker å tvinge Oracle (tidligere Sun) til å komme med sin egen versjon slik de har gjort for Windows, Linux, IBM etc.

Topp