istockphoto vs Dreamstime

TorsteinO

Art Director & grunder
Nja, litt snodig er det, men tror nok det bare er der for å ikke gjøre det lovlig å legge ut bilder sånn at folk bare kan laste dem ned fra deg.

Generelt er dreamstime en del billigere, og noen ganger kan man tilogmed finne nøyaktig samme bilder/illustrasjoner der og på istockphoto, så det kan lønne seg å sjekke begge, men samtidig er det utrolig mye søppel på dreamstime, ting som aldri hadde sluppet gjennom på istockphoto. Dessuten får man ikke eps/ai hos dreamstime.

Nå for et par dager siden f.ex, så trengte jeg en illustrasjon av en semitrailer. På istockphoto fant jeg denne - Cargo semi-truck | Royalty Free Stock Vector Art Illustration | iStockphoto.com - til 12 credits, da får man den som .AI. Si at man f.ex. kjøper en pakke med 120 credits for $175, da koster de $1,46/stk, og trailerillustrasjonen koster $17,52, ca 100kr.

På dreamstime fant jeg samme trailer, da selvsagt ikke som vektor - Stock Images: Vector cargo semi-truck - medium str holdt her fint for meg, og den koster da i stedet 4 credits, og 120 credits koster i stedet ca $112... så da fikk jeg trailerillustrasjonen for litt under 22kr i stedet for 100.

Så, hvis det er noe som er lett å finne kan det lønne seg å bruke dreamstime, men i tillegg til at det er mye mindre søppel på istockphoto, så er det også en mye bedre søkefunksjon der, så med en gang man må bruke litt tid kunne det ha lønt seg å bruke istockphoto. Evt kan man også ha så flaks at selgeren har samme brukernavn på begge sidene, da kan det jo være enkelt å finne de samme.

TorsteinO

Art Director & grunder
Oi, der har de faktisk begynt å få dem ut i .ai hos DT også, så bra, takk for headsup KN!

Nå har jeg ikke brukt DT så mye på ganske lenge, så jeg skal ikke si det sikkert, men jeg tror det er relativt nytt, for det er mange ganger jeg har irritert meg over at det er noe jeg gjerne skulle hatt som vektor, men ikke fant det samme hos ISP og dermed måtte klare meg med flate filer hos DT. Prisen blir jo da et hakk godt hakk jevnere, men man har i tillegg mulighetene til å kjøpe de billigere variantene - så... tja, det er den balansegangen der - må man lete for lenge hos DT, så kunne det kjapt ha lønt seg å bruke noen ekstra kroner på å finne det kjappere hos ISP.

En annen fordel hos DT er at de har en del redaksjonelle bilder, bilder som ikke er lov å bruke til reklame, men som kan være greie å ha til redaksjonelt innhold.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

Husker jeg rett så sto det den gangen jeg skrev dette at det var noe som dette:

"on–line or electronic publications, including web pages to a maximum of 800 x 600 pixels for image or illustration Content or to a maximum of 640x480 for video Content;"

som pr idag er 1200 x 800. Fremdeles ikke akkurat mye, men jeg så det var oppdatert.

Topp