Israel er en profesjonell terrorstat

P

Pyoocnm

Guest
Link til artikkel

Blodbadet som begås av Israel i Gaza disse dagene, med velsignelse fra USA, opprører oss enormt. De konstante og barbariske luftangrepene massakrerer sivilbefolkningen, gjør livet til 1,6 millioner overlevende til et mareritt, og traumatiserer barn for livet. Utrolig nok er dette ikke det verste i denne forferdelige situasjonen. Verre er den legitimeringen av terrorisme i statlig regi som bedrives av Israel, og villig støttes av landets allierte.....

peterandrej

pensjonert moderator
Tror poenget med posten var å skape debatt, og det er jo greit. Men det kunne jo vært en fordel å gi noen egne argumenter, selvsagt - selv om det skal sies at innlegget det refereres til jo kan ansees som et innlegg i debatten.

Jeg vet null og niks om problemene i midtøsten, men jeg skjønner såpass at dette er en konflikt som stammer fra tiden etter krigen. Og at begge sider godt kan ansees som "terroriststater". Israel har jo selvsagt en voldsom militær overmakt, godt støttet av USA som de jo er, men på den andre siden er jo ikke Hamas helt uten skyld heller med sine daglige raketter. Hamas er jo som kjent støttet av Iran (hørte jeg iallfall på radioen idag), og det i seg selv er jo rimelig suspekt. Hamas har jo også programfestet å fjerne Israel fra kartet.

Forøvrig, maken til ubalansert framstilling av denne saken i media skal en lete lenge etter. Vi blir tutet ørene fulle av hvor vondt det er for befolkningen i Gaza (som jo selvsagt stemmer), men det er ikke mange linjene som brukes om de som har fått Hamas sine raketter i hodet inne i Israel.

Det virker som om alle på venstresiden i Norge (og verden forøvrig) støtter Hamas uansett hva de måtte gjøre mot det USA-støttede Israel, mens Israel stort sett støttes av folk som er på høyresiden (også det kanskje på grunn av kjærligheten til USA).

Tonny Kluften

Administrator
Jeg tror nok at venstresiden i Norge ikke egentlig støtter Hamas helhjertet, jeg tror at de er mot Israel og dermed oppfattes som pro-Hamas. Den norske venstresiden er egentlig for Palestina, ikke Hamas.
Det er fint at denne diskusjonen blir tatt opp her slik at vi en gang for alle kan få løst Israelproblemet.

peterandrej

pensjonert moderator
Det teiteste jeg har hørt kom fra Jens Stoltenberg. Han mente at det var "urettferdig" at Israel hadde så mye bedre våpen enn Hamas. Ærlig talt, hvis man skal sloss med en diger kar på byen, så blir det jo litt teit å kreve at han skal sloss med en arm på ryggen og øya igjen for å utjevne forskjellen mellom deres slagkraft.

Verden er urettferdig. Get over it.

Bjrl

Medlem
Han sa ikke at det var urettferdig, men at det var en ubalanse i styrkeforholdet.

Og det er det vanskelig å være uenig i. Ungdommer i sandaler som sender opp raketter som best kan sammenlignes med norsk nyttårsfyrverkeri har lite å stille opp med mot topptrente og velutrustede soldater med krigsmaskiner som ruller inn over grensa, finansiert av den staten i verden som bruker mest ressurser på militærvesenet (målt pr. capita).

Jeg er tilhenger av Israel som stat. Og jeg støtter ikke Hamas. Men jeg syns Fatah har mye fornuftig for seg. Uansett spiler slikt liten rolle: Det er nemlig ikke jeg som utpeker palestinernes regjering. Bl.a. på grunn av krav om demokrati fra landene i Vesten har palestinerne selv valgt sn president (som er fra PLO, der Fatah er den viktigste organisasjonen) og sin regjering (som er fra Hamas, erkefienden til Fatah).

Og i og med at jeg støtter demokrati, så respekterer jeg palestinernes rett til selv å velge sine ledere - også selv om jeg mener de har gjort ukloke valg.

Mvh
Bjørn Jarle

peterandrej

pensjonert moderator
En annen ting som jeg oppfatter som litt teit, er de voldelige demonstrasjonene utenfor ambassaden til Israel her i Norge. Hva forventer de egentlig, disse idiotene? At Israel trekker seg ut av Gaza fordi noen nordmenn skyter nyttårsraketter mot ambassaden deres i oslo?

Etter hva jeg kan bedømme, vil vel bare voldelige demonstrasjoner mot alt Israelsk bare ØKE Israels frustrasjon.

Og hva er det med disse telegrammene regjeringen sender nedover? Hva er vitsen? Jeg ser det for meg, der sitter Israels militærledelse og skal gå inn i Gaza:

- Ok gutter, da går vi inn!
- Vent litt! Jonas Gahr Støre har sendt oss en epost der han sier at vi ikke får lov!
- Javel. Jaja. Da så.. Vi får vel drite i det da.

Men fra spøk til alvor: jeg tror ikke det er sjans i havet for at denne konflikten noengang blir løst. Ingen av partene vil føye seg, og det eneste som kan komme ut av dette er at Israel fjerner Palestina fra kartet, eller at Hamas får oppfyllt sitt ønske om å utslette Israel.

Denne krigen kommer iallfall ikke til å løse noe som helst. Vinner Israel vil det bare bli mer hat mot israel fra palestinerne, og den muslimske verden forøvrig. Dette er rett og slett ikke en krig de kan vinne.

Topp