iPhone til Norge 11 Juli

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Da er gladnyheten for alle dere Apple fans kommet. iPhone kommer til Norge neste månede. Jeg reiser til Norge 22 juni og har hørt at iPhone slippes her noen dager før. Håper bare jeg rekker få den med meg :)

Apple - iPhone

Edit: La forresten merke til at jeg var ute med dette før alle de store itavisene.. haha!

mkander

Medlem
Gleder meg enormt til iphone kommer! Ifølge Netcom skal den selges med abbo med fri 3g bruk. Håper bare ikke det koster skjorta.

Leste også at man må binde seg til abbo i det man kjøper telefonen, så det ser ut til å bli vanskeligere å få til import av denne på samme måte som med v 1.

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hva er så spesielt med denne telefonen?

den har FORTSATT 2mp kamera, har fortsatt ikke støtte for MMS.
Joda, den har fått 3G, men faen da... det er jo HSDPA som er i siget nå :p

tror jeg heller skal satse på HTC Touch Diamond :p

(jo, jeg er applefan, men liker ikke overhypede ting som iPhone, hehe)

Ole

Medlem
Caper: iPhone 3G får HSDPA. Men jeg er enig i konklusjonen din - Touch Diamond virker mer lovende.

Deezire

Medlem
Jeg skal ha den Iphone 3G når den kommer til Norge, og det er etter at jeg har testet Touch Diamond (dere burde titte på HTC Touch Pro også!), og jeg sitter igjen med en følelse av at HTC Touch Diamond er veldig sluggish i bevegelsene, spesielt hvis man er vandt til iPhone fra før. Regner med jeg bytter min mobil 11. hvis mobilene har kommet - det er godt man jobber som selger på deltid, easy access!

Caper: 3G vil for resten av verden bety HSDPA. Det er bare her i Norge at vi av en obskurd grunn har kalt 2,5G-teknologi for 3G. Forøvrig så har alle Netcom sine master med 2.5G også blitt oppgradert til genuine 3G (altså HSDPA!). Så det blir full pupp fra første stund hvis man er netcom-kunde. Tror Telenor forsøker seg på en ligende løsning.

Helge

Profesjonell Googlesøker
Deezire:
- 1G - Første generasjons mobilnett. 1G er ikke egentlig et begrep, men brukes populært for det gamle nordiske NMT-mobilnettet.

- 2G - Andre generasjons mobilnett. Brukes populært om GSM-nettet.

- 2,5G - Oppdatert andre generasjons mobilnett, GSM med støtte for GPRS.

- 2,75G - Oppdatert andre generasjons mobilnett, GSM med støtte for EDGE.

- 3G - Tredje generasjons mobilnett, UMTS.

- 3,5G - Oppdatert tredje generasjons mobilnett, HSDPA. Også kjent som turbo-3G og super-3G.

Så ja, HSDPA er en oppgradert versjon av UMTS...
Men er allikevell stor forskjell, er ikke alle telefoner idag som støtter 3,5G.

Forøvrig har Netcom elendig HSDPA dekning/UMTS Dekning i forhold til Telenor.

Tonny Kluften

Administrator
- 1G - Første generasjons mobilnett. 1G er ikke egentlig et begrep, men brukes populært for det gamle nordiske NMT-mobilnettet.

- 2G - Andre generasjons mobilnett. Brukes populært om GSM-nettet.

- 2,5G - Oppdatert andre generasjons mobilnett, GSM med støtte for GPRS.

- 2,75G - Oppdatert andre generasjons mobilnett, GSM med støtte for EDGE.

- 3G - Tredje generasjons mobilnett, UMTS.

- 3,5G - Oppdatert tredje generasjons mobilnett, HSDPA. Også kjent som turbo-3G og super-3G.

- 3,6G - Med bakgrunnsbilde av meg, umulig å fjerne.

picxx

WF 09
Har en kompis som har hatt iphone i ca. ett års tid nå (om det er mobil dere snakker om). Det han forteller er at de største begrensningene ikke ligger i dekningen (da han har dekning omtrent uansett hvor han går i sin hjemby) men at selve mobilen er jækla dårlig. Det skal sies at han switchet over til bakkenett for 2mnd. siden.

Deezire

Medlem
Jeg har hatt iPhone i litt over et halvt år nå, og kan ikke si jeg sitter igjen med følelsen av at den er dårlig. Den virker faktisk veldig solid i byggekvaliteten. Bytter vanligvis mobil en gang i halvåret (det kommer litt av yrket som selger), men denne mobilen beholder jeg til jeg får oppgradert til iPhone 3G.

Manglene som alle klager over kan jeg enkelt og greit si at jeg ikke har behov for. Det er en fullverdig mobil for min del, og gjør jobben sin ypperlig. Ikke nok med det så har den relativt god batteritid til å være en moderne mobil, det er kun SE som kan måle seg med den.

Dekning for min del har vært et non-issue, da Telenor har så godt som fult dekningskart i Norge, så akkurat det punktet kan jeg heller ikke uttale meg om. Men selv nedi kjelleren av huset (betong, omgitt av fjell) så har jeg dekning.

Det var egentlig dekningen for UMTS/HSDPA vi snakket om, pixx. Altså tredje generasjons bakkenett. Sendere med UMTS og HSDPA har ikke like god rekkevidde som GSM og andre, eldre teknologier, da disse krever større båndbredde. Edge, som er standard på iPhone (gamle versjonen) er kun en software-oppdatering av GRPS, slik at den har like god dekning som GPRS (altså GSM).

Topp