IOS 7, hva synes du?

clinton4

Medlem
Hei,

Jeg oppdaterte for noen dager siden min iPhone til IOS 7 og må si jeg er utrolig skuffet.

- Telefonen har aldri vært tregere.
- Ikonene gir meg en gammel Windows følelse.
- Kalenderen er rotete.
- Epostklienten er rotete.
- Før kunne jeg velge hvor mange eposter som skulle synkroniseres til telefonen, denne muligheten er fjernet.
- Safari er rotete.
- App store jobber utrolig tregt.
- Generelt sett er hele GUI dårlig.

Hva synes du om IOS 7?

Hvis du ikke er fornøyd med IOS 7, gi besked til Apple her:
Apple - iPhone - Feedback

Steve Cash

Medlem
-Jeg har fortsatt iPhone 4, den har blitt tregere, men det hadde jeg regnet med, det begynner å bli en gammel telefon.

-Å finne seg til rette med nytt utseende dreier seg rett og slett om tilvenning, tror jeg. Det er sjelden at et programvarefirma høster jubel fra brukerne når de må venne seg til noe nytt. Jeg begynner å trives med det nå, selv om jeg syntes det var forferdelig de første to dagene. Jeg har oppgradert både iPhone og iPad, og jeg syns det nye designet kler iPad bedre enn iPhone. Kanskje fordi bokstavene har blitt/virker mindre og slankere, og ikke er så gode å lese på liten skjerm. Ja, jeg vet at en kan justere fontstørrelse, men jeg har ikke prød det ennå. Dessuten ble det hele veldig blasst på iPhone, det hjalp å legge inn mørk skjermbakgrunn.

-Kaldenderen syns jeg er oversiktlig og fin, etter litt tilvenning, og lesing av brukertips på nettet.

-Epostklienten er helt ok, men jeg har ennå ikke helt fått inn i ryggmargen at jeg skal sveipe motsatt vei av i iOS 6 for å slette mail, men det kommer nok.

-Safari syns jeg heller ikke er rotete, men framover- og bakoverpil mv. er skult inntil en trykker på skjermen, krever også tilvenning. Akkurat det har jeg forlengst vent meg til. Dessuten har den fått en form for faner, det er en forbedring

Tips: Hvis du har iPad, prøv Operas nye nettleser Coast, jeg syns den er suveren. Men veldig annerledes enn tradisjonelle nettlesere, så det er sikkert mulig å mislike den også.

-App store virker tregere enn før ja, men så har jeg som sagt iPhone 4. En litt snodig ting i app store er at en ikke ser framgangen i oppdatering pr. app på samme klare måten som før.

For å oppsummere: Jeg har ingen planer om å kaste bort tid på å delta i noen kampanje mot iOS 7. Min engasjement stopper ved å skrive dette innlegget (håper jeg).

Overordnet tips: Bruk noen minutter på å lese en nettavisartikkel eller to med tips om bruk av iOS 7, til å begynne med kommer en langt med det som sto i vg.no og dagbladet.no her om dagen. Bare med disse to tabloidartiklene lærte jeg ting som har gjort overgangen til iOS 7 lettere.

Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
At eldre telefoner blir tregere med nye os-versjoner er jo ikke så rart, jeg har latt være å oppdatere 4'ern min nettopp fordi jeg tror den kommer til å bli håpløst treg. iPad'en ("4" blir det vel, altså den første med lightningport) har jeg derimot oppdatert, så mine erfaringer dreier seg om ipad:

Kalenderen liker jeg bedre enn før, men bruker ikke den standard epostklienten (bruker mailbox), så den vet jeg ikke noe om. Safari? Er det noe galt med den altså? Det er en ting jeg ikke liker der, det er måten den bare viser domenet på i adressefeltet.

En ting jeg ikke er så glad i er bakgrunnen på docken. Syns derimot ikke det går noe treigere i appstore enn før, heller kjappere?

Steve Cash

Medlem
Til forsvar for trådstarter får jeg si at Safari på iPad fortoner seg en god del annerledes enn på iPhone. På iPad er pil fram og tilbake, ny fane, reload osv. synlig hele tiden øverst i nettleseren. På iPhone ligger dette usynlig til en trykker på skjermen, selvfølgelig for at en skal få mer plass til innholdet. Dessuten er det "normale" faner i Safari for iPad, på iPhone må en ta dem fram ved å trykke på et symbol på omtale skjulte menyen nederst på skjermen, så kommer de fram som en kortstokk du holder på skrå mot deg.

Jeg måtte google "lightningport", det er altså den nye, lille kontaken. Da har du nyere og raskere iPad enn meg, jeg har iPad 2. Det er nok forklaringen på forskjellen i app store-hastighet.

For øvrig tror jeg ikke det er noen vei utenom å oppgradre også iPhone 4, eller kjøpe ny hvis den blir for treg. Jeg antar (men vet ikke) at oppdateringer og nye funksjoner vil stoppe for iOS 6 om en stund.

Enig i at den ensfargede bakgrunnen på docken helt nederst er litt kjedelig, de kunne vel ha brukt samme farge/mønster helt ned. Men akkurat det er et lite problem.

Beergear.no

Medlem
Kort og godt, nå blir det ikke mer epler her i gården.
Det har vel aldri vært noen hemmelighet at jeg har mer til overs for Android, men er på ingen måte noen Apple hater.
I alle fall ikke før IOS 7 kom. Uten å gidde å legge alt for mye energi i det, jeg liker IOS 7 dårlig.
Min neste pad blir derfor Android.
Og som allerede nevnt, e-post klienten....minner meg om 80 tallet...

At eldre telefoner blir tregere med nye os-versjoner er jo ikke så rart,

Jeg synes faktisk det er litt rart, greit nok at de putter inn mer krevende funksjoner, men de burde faktisk klare å optimalisere nye os for eldre modeller. Hvertfall Apple som ikke gir kundene sine så mye valg når det kommer til OS.

De kunne i det minste gitt ut en egen versjon for eldre telefoner. Men det er jo en bevisst strategi fra apple å presse kundene over på nye modeller hele tiden.

Har kun opplevd bedre ytelse for hver android oppdatering som kommer. Jeg må riktignok skru av noen av de fancy nye visuelle funksjonene, men de kom ikke som standard når jeg kjøpte telefonen uansett.

Problemer med ytelsen i ios7 kan i noen tilfeller fikses ved å endre noen innstillinger, har ikke iphone selv så dere får google det.

hansson

Langveisfarende
Det som stresser meg mest med det nye utseendet er den forferdelige grønnfargen de har valgt til telefon og meldingsikon og stripa oppe for å vise at du er i en telefonsamtale når du driver med en annen app samtidig. Kontrasten mellom hvitt og lysegrønt er elendig. Generelt er det for dårlige kontraster når man befinner seg på et solfylt sted slik jeg gjør. Prøvde å invertere fargene, men det ble litt for corny, selv om det faktisk var ganske behagelig der det ble hvit skrift på svart bunn.

Topp