Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Investere i PPC eller SEO?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Mange lurer kanskje på hva som er best lønnet for dem av å investere tid/penger på, av PPC eller SEO.

Svaret er kort og enkelt. Vil du ha raske resulater, PPC. Tenker du mer på sikt, SEO.

PPC er raskt, og du kan komme igang på noen minutter. PPC garanterer deg trafikk, så da er det bare opp til deg at du gjennom landingssiden klarer å selge ditt produkt, og at du klarer å treffe de riktige brukerene med de riktige ordene (husk også å ta med feilstavelser av nøkkelord, dem er ofte billige og kan gi deg mange nyttige treff som ingen andre har markedsført seg for). PPC vil alltid koste det penger, hvor mye du sitter igjen med av investeringen, er opp til hvor bra du "fanger" forbrukeren.

SEO er langsiktig, da det kan ta flere måneder/år (Kanskje du aldri klarer det), og komme seg til den posisjonen du vil i søkemotorene. SEO behøver ikke alltid koste penger, og når du endelig når din ønskede plassering, så vil all trafikken være gratis.

La oss bruke nøkkelordet "beltespenner" for å illustere. La oss si dette koster 1 krone, per klikk, hos Google Adwords. Om du får i snitt 100 klikk hver dag, så vil dette koste deg 100 kroner dagen, totalt 36.000 kroner i året. Om overskuddet ditt for hvert salg er 30 kroner, og du selger til 5% av brukerene som kommer gjennom dette nøkkelordet, så vil du tjene 150 totalt, med 50 kroner i overskudd hver dag.

Med PPC første året:
Utgift: 100 kroner hver dag, 36.000 kroner.
Inntekt: 150 kroner hver dag, 54.750 kroner.
Differanse: 18.750 kroner, altså overskudd dette året.

Ganger du opp dette med 3 år, så vil tjene totalt 56.250 kroner over disse 3 årene.

Med SEO:
Uansett hva slags nøkkelord du velger, så vil det ta deg lang tid å komme til topps. Er det et vanskelig nøkkelord, så vil det ta enda lengre tid. Men trafikken er som sagt gratis når du endelig kommer til topps, så da kan du trekke fra utgiften på PPC eksemplet. Du sitter da med 54.750 kroner i året, som over 3 år vil bli 164.250 kroner. Spørsmålet er da, har du tid til å vente så lenge? Og tørr du ta sjansen på å kanskje aldri nå toppen?

Konklusjon
PPC passer for:
  • De som vil ha øyeblikkelige resultater
  • De som tenker kortsiktig (Kanskje produkter bare vil være for salg et år?)

SEO passer for:
  • De som ikke trenger øyeblikkelig resultat, men tenker langsiktig
  • De som har mye tid til overs, for å jobbe seg til topps (eventuelt råd til å betale noen)

PS: Ja, jeg vet jeg brukte litt ukorrekte eksempler, men det var for å gi en pekepinne.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Mitt lille tillegg:

PPC passer for:
* Sære og smale søkeord som ikke har konkurranse og som det ikke lønner seg å optimalisere sidene for.
* Tidsbegrensede kampanjer
* Hvis oppføringen skal ha en helt spesiell ordlyd (ved SEO blir <title>-taggen overskrift)
* En innledende fase i et SEO-prosjekt, der man kjører søkeordsanalyse for å finne ut hvilke ord man skal søkeoptimalisere. (definer 1000 ord, kjør PPC-kampanje i en måned og kjør SEO på de 20 mest brukte)

SEO passer for:
* Søkeord med stort volum som skal dra massive mengder trafikk.
* Tilstedeværelse på samtlige søkemotorer (ikke bare Google).

Til slutt må det sies at det er dynamitt å ligge på toppen av både det organiske frisøket til venstre og på toppen av Adwords-lista til høyre. Da skal det mye til at brukeren ikke klikker seg inn på siden din.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Veldig bra innlegg mapdaddy, som jeg støtter 100% :)
 
Topp