Innkjøp av nettside frå webfirma. Konsekvens for valg av SEO?

Eg vil kjøpe inn nettside frå profesjonelt websidefirma (Devant), og lurer på kva eg bør bestille av dei omkring SEO-verktøy.

Kladd til portal: hjelptilhjelp.fastweb.no
Designa utgåve blir frå 1.1.12 å finne her: hjelptilhjelp.no

Kva program vil eg ha mulighet til å benytte i eigen regi, og kva bør bestillast av firma? Når eg bestiller portal frå firma, på kva måte vil dette kunne begrense mine mulighetar for å redigere/utforme løysingar på portalen sjølv? Kva fallgruver er det eg må styre unna?

Tar imot alle tips med takk!

picxx

WF 09
Nå beror det jo helt på hvordan firmaet har lagt opp dine muligheter til å selv forandre på hvor mye. Generelt er et "seo verktøy" det er snakk om en plugins/modul det tar to minutter å implentere i plattformen du bruker, og jeg får litt frysninger enkelte ganger når jeg finner firma som tar flere tusen kroner for å gjøre dette.

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg heller etter at du har fått opp "standard oppsettet" hos firmaet leid inn en ekstern "hurragutt"(eller jente) som er god på SEO for å sett over siden din og kommet med forslag på onsite seo. Kanskje hadde du også med det samme fått en del gode råd om offsite SEO og jeg er ganske sikker på at det vil koste deg adskillig mindre enn om firmaet bruker to minutter på å implentere denne modulen (les:"seo verktøy").

Ok. Eg får ta det opp med leverandøren. Skal ha møte med dei i oktober, og må høyre med dei kva dei tenkjer. Forstår det slik at det viktigaste er å få ein grunnpakke frå dei, så er det mulighetar for å jobbe med SEO på andre måtar. Takk for gode tips!

SEO har like mye med hva du selv gjør med siden din som det har med designerne å gjøre. Begge deler er viktig, jeg har fått et greit inntrykk av Devant. Det meste spiller inn når det kommer til SEO. Om det ønsker å ta ekstra betalt for SEO, så spør dem gjerne om hva de har tenkt å gjøre spesifikt. Det er mulig at de kan gjøre noen som de har rutine på eller enkle endringer som det ikke er like enkelt for deg å gjøre.

Når jeg ser på referransene ser jeg fort noen vesentlige ting som burde vært forandre. Og om du skal bruke dem bør du ha noen "krav" når det kommer til SEO. For eks. et linker/og bilder skal være lett for søkemotoren å finne. Det vil si at de ikke skal se ut som http:// www detnorsketeatret no/Default.aspx?TabId=65&PlayId=402

Bilder bør ikke ha navn som IMG, jeg ser at bildene ser ut til å beholde det navnet du selv velger. Alt av css bør gjøres i egen css-fil.

Jeg ser også at <meta name="description" content=".."> ikke har forskjellig innhold på hver side, noe som er upraktisk i forhold til Facebook-deling for eks. Sagt at Google ikke liker dette.

Det kan være at de kan hjelpe deg med å legge til siden i en rekke kataloget, dette kan ha varierende effekt. Noe som er like viktig er hvilket innhold du har på siden.

Topp