Innhente personnummer?

kongen

kongemedlem
Finnes det regler som begrenser hvem som kan innhente personnummer? Hvis jeg f.eks er en agent for Fokus Bank og skal ta imot lånesøknader, og da må man jo innhente personnummer, men finnes det lover og regler som regulerer hvem som kan innhente personnummer?

agrimsrud

Medlem
Personopplysninger generelt er greit nok, men du skal vel kunne dokumentere særskilt behov for å kreve at kunde/bruker oppgir personnummer...

Edit:
...og der får man for å ikke sjekke lenkene. Står greit nok i Hanssons første lenke:

Lovdata.no skrev:
§ 12. Bruk av fødselsnummer m.v.
Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering.
Datatilsynet kan pålegge en behandlingsansvarlig å bruke identifikasjonsmidler som nevnt i første ledd for å sikre at personopplysningene har tilstrekkelig kvalitet.
Kongen kan gi forskrift med nærmere regler om bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler.

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg bruker det ifm 123suppe.no der jeg har Klarna som betalingsmulighet.
Jeg henter inn pers.nr, og sender det videre til Klarna, og lagrer det ikke selv (for å unngå evt. trøbbel i tilfelle noe uforutsett skjer).

kongen

kongemedlem
Takk takk.

Info skal oversendes kryptert til tredjepart, men lagring skal ikke være nødvendig for min del. Men selve personnummeret går vel kanskje ikke under sensitiv info heller da det er et offentlig nummer tilknyttet en person? Det er vel infoen som er tilknyttet i forbindelse med nummeret som kan være sensitiv, slik som f.eks. kredittopplysninger, eller er jeg helt på villspor?

Kassimaja

Geocacher
Takk takk.

Info skal oversendes kryptert til tredjepart, men lagring skal ikke være nødvendig for min del. Men selve personnummeret går vel kanskje ikke under sensitiv info heller da det er et offentlig nummer tilknyttet en person? Det er vel infoen som er tilknyttet i forbindelse med nummeret som kan være sensitiv, slik som f.eks. kredittopplysninger, eller er jeg helt på villspor?

Personnummeret i seg selv regnes ikke som en sensitiv personopplysning, men den blir det sikkert når det knyttes andre data opp mot nummeret.

hansson

Langveisfarende
Det er idiotisk at personnummeret i det hele tatt blir brukt til ting der det kan misbrukes. Det har en slags semi-hemmelig status men er jo egentlig ikke noen hemmelighet. Er på tide at nordmenn får et id-kort eller noe annet som vanskeliggjør id-tyveri.

Slik jeg leser forskriften og tolkningen fra Datatilsynet er det ok å hente inn personnummer i forbindelse med nødvendig kundedatabehandling: Kunde-, abonnent- og leverandøropplysninger er unntatt melde- og konsesjonsplikt.

Topp