Infosider

Wishb0ne

Medlem
Nå er jeg ny innen reklame og slikt og lurte på hvor mye som skal til for å dra usle 50kr i måneden på en infoside.

Typisk hvor mange unike brukere kan det tenkes man må ha i mnd.

Jeg finner det vel ut før eller senere da jeg tenkte jeg skulle prøve ut hvor mye blodslit som må til for å dra 50kr for deretter finne ut om det er noe jeg kan ta bryet å gå videre med ;)

Wishb0ne

Medlem
Dette er noe du ikke slipper unna å teste Wishb0ne. Går ut ifra at når du spør på den måten der ønsker du å lage type 1000 infosider for å få en grei inntekt?

Ja det er en ide, men har null peiling på hvor mange timer man må legge i det for å i det hele tatt tjene inn kosten på domenet. Ser for meg at det er rimelig dårlig timebetaling ;) Så det er vel bare og hoppe i det og teste.

Takker for raske svar :)

edit:
Adsense er kanskje greiest og teste ut med?

J

Jiberish

Guest
Adsense er en grei start, men tviler på at det er verdt bryet å lage sider som ikke har potensiale til å dra inn mer enn 50,-/mnd.

Selv om du ser etter nisjer med liten konkurranse i Google, så vil det ta en del lenkebygging for å få siden på førsteplass i SERP. Hvis du må gjøre det 600 ganger (for å få en lønn på rundt 30.00,-/mnd), så skjønner du at det tar laaaang tid. Husk at domenet koster penger også.

Det er bedre å ha 5-20 sider som genererer en større inntekt. Rimeligere å fornye domenene, raskere å bygge lenker og enklere å holde oversikt.

Wishb0ne

Medlem
Takker for tipsene. Jeg har ikke noen plan om hva jeg skal for øyeblikket.. Tenkte å finne meg et ok domene. Legge ut litt innhold + adsense samtidig som jeg lærer meg litt om SEO.

Og mest sannsynlig blir det med denne ene siden som sikkert forfaller etterhvert ;) Men kan være gøy og lærerikt å prøve!

Er nødvendigvis ikke noe problem å dra inn en femtilapp per måned på en infoside. Velg et tema/emne som interesserer. Husk at tema som involverer kjøp/salg av varer tjenester for et stort antall mennesker (slik som økonomi, reise, mobiltelefoner, spill o.l) er en fordel når det gjelder annonsens effekt og verdi på leseren. De første månedene kan du regne med å tjene lite og ingenting, men med jevn jobbing med innhold og linker, vil en 50-lapp være overkommelig før året er gått. Blodslit er det ikke, men det kreves tålmodighet, målrettet jobbing, selvdisiplin og tro på det man jobber med. Den viktigste gevinsen med et slikt prosjekt er jo at man lærer mye - og dette tjener man jo mye på når det gjelder eventuelle andre prosjekter.
Hvor mange brukere/besøk du må ha er et spørsmål som er umulig å svare på. Jeg har sider som tjener en femtilapp pr. 100 besøk, mens jeg også har en side som har over 2000 besøk i måneden uten å nå opp til femtilappen. Valg av tema/nisje og språk (norsk/engelsk) er det som skiller mest. Kombiner gjerne adsense med TD og andre programmer som tilbyr annonser som passer/frister din målgruppe.

Sist redigert:

picxx

WF 09
Har du en "normal" jobb ved siden av (typisk av art 9-4) vil jeg tro du fint skal klare å bygge en mikroside daglig hvis du er singel og ikke har en familie som krever sitt når dagen er ferdig. Beregn 2-4 timer på å bygge en slik side, som ganske typisk er av typen statisk nettside (slipper all oppgradering og piss som et cms krever) med 10-15 undersider.
dreamweaver synes jeg er et godt verktøy å jobbe med for å bygge slike sider.

Noe kunnskap i annonseplassering bør man nok også ha, da hele poenget med en slik side er å få brukeren til å klikke seg ut av din side.
Ikke regn med å se de helt store tallene de første månedene.
Etterhvert kan du linke sidene sammen, så lenge du vet hva du gjør, slik at du ikke linker "fort og gæli" og blir de-indeksert av google.

En annen måte å gjøre det på er å bygge satelittsider, som gjerne er noe større sider, hvor man godt kan bruke et cms (f.eks. wp), men der kreves det i ettertid at man oppretter et linkwheel rundt hver satelittside, noe som krever en god del mere jobb enn om man kun satser på statiske mikrosider.

Bygger du i snitt en side/dag vil jeg nok ikke utelukke at du kan se et snitt på 50.-/side/mnd. etter ett års tid.
Ikke forvent at alle sidene tjener nær likt, og også forvent store sprik i trafikken på de forskjellige sidene.
Bygg helst sider med tema som du er intressert i (er du f.eks. fotballgal kan du sette opp en mikroside for hver fotballspiller.....nesten et uutømmelig tema), ellers vil du kjapt gå lei av byggingen, da det er ekstremt med repititivt arbeide.

Wishb0ne

Medlem
Si man skulle hatt en side for hver fotballspiller ville det være smartest og ha de på et domene hver eller å kjøre de på subdomener?

picxx

WF 09
Jeg ville gått for eget domene på hver side så lenge man hadde funnet ledige domener som passet med spillerens navn.
Også greit å bruke adwords keyword tool når man velger ut domener, slik at man får en liten peiling på hvilke fraser som får flest søk (f.eks. kan det hende at rosenborgivers.com får flere søk enn oddiversen.com).

Wishb0ne

Medlem
Ja bruker den adwords flittig :) Hva med .no vs .com for norsketekstligesider?
Blir uansett .com for meg nå men på sikt hadde det jo vært greit å vite hva som lønner seg :)

picxx

WF 09
.com vs. .no har lite å si hvis du ellers "fornorsker" siden 100%, men de som har greie på SEO sier at det kan spille en liten rolle.

Topp