Importere varer

illmatic

New Member
Hei!

Har tanker om å starte nettbutikk, og lurer på hvordan mulighetene er for å importere varer. Det finnes en rekke nettbutikker som selger tilsvarende varer allerede, men i mine øyne ekstreme avanser som jeg lett kan legge meg litt under. Flere av produktene har egne leverandører i Norge. Nå har ikke jeg mye erfaring i denne bransjen, men jeg går ut ifra at leverandørene setter ønsket pris o.l. og at de ikke ønsker noen som skaper ubalanse.

Hvordan vil en importør stille seg til at jeg, en nybegynner innen dette, ønsker å handle inn varer fra dem og selge dem til lavere pris enn de etablerte? Hvis dette skulle være vanskelig å få til, er det muligheter for å omgå de "registrerte leverandørene" med gråimport e.l.?

illmatic

New Member
Tilføyer et spørsmål :)

Dersom jeg finner disse varene såpass billig i et annet EU-land at det kan lønne seg å handle fra en annen butikk og selge de i min egen, hvordan blir det da med garanti og reklamasjon? Eller har jeg som selger ikke disse rettighetene uansett om jeg handler fra agent i Norge eller butikk i ... Hellas?

Dersom det kan være like greit å handle fra andre nettbutikker i EU - hvordan kan man gjøre det med mva? Trekke fra EU-mva og legge til norsk ved salg? Er det så enkelt?

Svært takknemlig for svar!! :)

Beergear.no

Medlem
Du sier du kan selge varene billigere enn alle andre.
Har du tatt med utgifter du vil få i beregningene dine?
Posten, regnskapsfører (om du skal ha det) frakt til deg, utgifter til reklame på nett mm, eller har du bare sett på innpris og utpris?

illmatic

New Member
Ja, nå vet jeg fremdeles ikke hva innprisen vil være for en liten aktør, men prisene i utlandet er betraktelig lavere. Selv med utgiftene du nevner vil jeg trolig kunne legge meg noe lavere i pris, inkl toll på det det er toll på og mva. Jeg har greit med lagringsplass og ingen ansatte, og dette vil i starten være i tillegg til vanlig jobb.

Dette er uansett bare på planleggingsstadiet ennå, nå må jeg bare undersøke realistiske innpriser...

Sist redigert:
Jeg ser veldig ofte at det er personer som ønsker å starte nettbutikk fordi de ønsker å konkurrere på pris... Noe jeg mener er både feil og vanskelig. De store aktørene i markedet kan lett legge på en prisgaranti eller sette ned prisene.

Det man bør gjør om man skal konkurrere er å tenke på USPs. Hva er det for din bedriftside?
Raskere levering?
Bedre service?

Pris er selvfølgelig en viktig faktor, men det vil alltid være noen som ønsker å være billigst. Derimot er det med personlig service, rask tilbakemelding og oppfølging enda viktigere i mange tilfeller.

illmatic

New Member
Vanskelig å være uenig med deg i det du skriver her! :)

Planen er selvsagt å være både raskere på levering og ha bedre service. Jeg _tror_ jeg har erfaringen og nettverket til å kunne være konkurransedyktig (og bedre) på akkurat disse punktene..

Men uten at jeg har egen erfaring i å starte nettbutikk fra scratch... så ser jeg for meg at jeg kan få problemer med å konkurrere dersom prisene mine ligger over de allerede etablerte? Derfor undersøker jeg ulike muligheter for å få inn varer...

Sist redigert:

webfyr

Medlem
Ett problem er at du ofte ikke vil få lav nok pris til å selge med profitt. Leverandørene/distributørene foretrekker de som gjør store innkjøp. For eksempel solgte jeg gps for bil fra en leverandør, men viste seg at komplett solgte den for samme pris, dvs jeg kunne like godt kjøpe de som sluttkunde.. Ved å gå utenom norske distributører og noen ganger direkte til produsent, så kan du tjene litt penger. Men.. du er avhengig av store volumer for å få kort leveringstid og har dermed stor risiko for det du ikke selger.

Hvis du selger noe unikt, uten særlig konkurranse og med god/mye informasjon, så er det jo muligheter..

Topp