Import av varer og MVA

TFT

New Member
Hei!

Dette er min første tråd i dette forumet, så jeg vil begynne med å ønske meg selv velkommen; velkommen. Takk for det :p Og hei til alle dere andre!

Så til det jeg lurer på. Jeg har nettopp kjøpt/importert noen varer fra utlandet, og betalte rundt 2200 til leverandøren. Etter å ha fått pakken, og antatt at jeg ble nødt til å betale inngående mva da jeg skulle hente pakken på Posten, fant jeg ut til min store overraskelse at det ikke var noe å betale (heller ikke noe toll, fordi landet jeg importerer fra er underlagt GSP-systemet, men det er en helt annen sak). Leverandøren hadde ikke skrevet på den korrekte summen jeg hadde betalt, men en mye lavere sum (ca. 100,-, og kalt pakken for "vareprøver"), slik at tollmyndighetene ikke skulle oppdage hva det egentlig kostet (antar jeg). Lovlydig som jeg er, lurer jeg nå på hva jeg skal gjøre når jeg skal beregne mva? Jeg har, til opplysning, enda ikke passert 50000,- i omsetning i løpet av 12 mnd.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hadde du ikke skrevet siste setning, hadde jeg sagt: ikke ork med noe ekstraarbeid som buråkratene mener du skal utføre (= mva'en blir betalt uansett).
Men siden du ikke har passert 50000 ville jeg hørt med lokalskattekontoret, via epost.

TFT

New Member
Hadde du ikke skrevet siste setning, hadde jeg sagt: ikke ork med noe ekstraarbeid som buråkratene mener du skal utføre (= mva'en blir betalt uansett).
Men siden du ikke har passert 50000 ville jeg hørt med lokalskattekontoret, via epost.

Takk for svar! Men hva mener du med at mva'en blir betalt uansett?

Pong

Hvis du hadde hatt 1 faktura i året på 100000 kroner, og dette er av en vare du har kjøpt for 50000 kroner i utlandet, så måtte du betalt 25% mva ved import (12500), du hadde fakturert 25% mva på din utgående faktura (25000), og ved moms-oppgjøret hadde du måtte betale 12500 (25000 fakturert, 12500 allerede betalt, å betale: 12500).
Hadde du ikke betalt mva ved import, hadde moms-oppgjøret vært slik at du måtte betale 25000 siden du ikke hadde betalt noe.

Sikkert ikke noe buråkratene hadde vært fornøyd med, men til syvende og sist betyr det ikke så veldig mye (litt renter en plass sikkert).

Men nå er du ikke momspliktig, har dermed ikke noe moms-oppgjør, og dermed er det litt annerledes, og ville jeg *ihvertfall* tatt kontakt med lokalskattekontoret (per epost).

TFT

New Member
Hvis du hadde hatt 1 faktura i året på 100000 kroner, og dette er av en vare du har kjøpt for 50000 kroner i utlandet, så måtte du betalt 25% mva ved import (12500), du hadde fakturert 25% mva på din utgående faktura (25000), og ved moms-oppgjøret hadde du måtte betale 12500 (25000 fakturert, 12500 allerede betalt, å betale: 12500).
Hadde du ikke betalt mva ved import, hadde moms-oppgjøret vært slik at du måtte betale 25000 siden du ikke hadde betalt noe.

Sikkert ikke noe buråkratene hadde vært fornøyd med, men til syvende og sist betyr det ikke så veldig mye (litt renter en plass sikkert).

Men nå er du ikke momspliktig, har dermed ikke noe moms-oppgjør, og dermed er det litt annerledes, og ville jeg *ihvertfall* tatt kontakt med lokalskattekontoret (per epost).

Tusen takk for svaret, alt ble litt mer forståelig. Skal ta en telefon til skattekontoret mitt, så får jeg vel et endelig svar.

Britta

stoffdronning
Men nå er du ikke momspliktig, har dermed ikke noe moms-oppgjør, og dermed er det litt annerledes,

Nope. Selv om leverandøren din er en dust og tror han kan sparer deg for moms - kjøper du varer i bedriftens navn er du pliktig til å momsfortolle det, samme om du selv er momspliktig eller ikke.

Posten har forøvrig blitt utrolig dårlig med fortolling, der er mange pakker til bedrifter som ramler gjennom, som skaper hver gang igjen tilleggsarbeid til mottakerne :mad: (Siden jeg må ta en tur til Tollvesenet i Kristiansand for å fortolle selv.). Men til gjengjeld sparer du gebyret og er du snill er også folkens i Tollvesenet snill og behjelpelig med å fylle ut papirene. ;-)

Hilsen, Britta

TFT

New Member
Nope. Selv om leverandøren din er en dust og tror han kan sparer deg for moms - kjøper du varer i bedriftens navn er du pliktig til å momsfortolle det, samme om du selv er momspliktig eller ikke.

Posten har forøvrig blitt utrolig dårlig med fortolling, der er mange pakker til bedrifter som ramler gjennom, som skaper hver gang igjen tilleggsarbeid til mottakerne :mad: (Siden jeg må ta en tur til Tollvesenet i Kristiansand for å fortolle selv.). Men til gjengjeld sparer du gebyret og er du snill er også folkens i Tollvesenet snill og behjelpelig med å fylle ut papirene. ;-)

Hilsen, Britta

Akkurat ja. Tenker at jeg først ringer mitt lokale skattekontor, så gir de meg nok et svar på hvor jeg kan få fortollet varene. Betaler gjerne gebyr, så lenge jeg slipper bryet selv, så jeg skal påpeke at leverandøren min må skrive riktig pris på varene neste gang.

Takk for svar, folkens! Setter pris på det :)

Pong

<snip>
Hilsen, Britta

Yep. Det er som jeg sier når det gjelder pengene.
Det er også som du sier når det gjelder reglene. Som jeg mente: buråkrater foretrekker regelen.

Topp