Import av varer - lover og regler

Har en ganske god idé som jeg tenker å sette ut i livet, og det er særdeles lite konkurranse i nisjen. Eneste problemet her er da at de innebærer import og jeg har virkelig ikke peiling på hvilket lovverk som gjelder for hvilke varer osv.

Så til dere som er litt drevne på dette her, hvor kan jeg henvende meg for å finne ut om en vare er lovlig å ta inn og hvorvidt det er spesielle krav for dette?

Takk takk :)

picxx

WF 09
Tollvesenet har svar på alt ang. import.
Mattilsynet har ikke noe med selve importen å gjøre.
De skal kun godkjenne produkter om de kommer inn under deres ansvarsområde før du får importere.

picxx

WF 09
Toppselger.no forumet har laget en import ABC guide det kan være verdt å lese.

Det er verdt å merke seg at den er fra 2004, så det er kommet en del forandringer siden den gang, men sånn helheten i import får man sikkert med seg ved å lese den.
Vil likevel anbefale å ta kontakt med tollvesenet for mere individuelle spørsmål.

Web2000

Medlem
Vær særlig obs hvis du skal importere fra land uten for EU. Da er det veldig viktig å sette seg godt inn i ALT regelverk. Det går spesielt på at innenfor EU er det egne godkjenninger og sertifiseringer som kreves. Det gjelder alt fra elektriske produkter til helsekost. Merk at tollvesenet ikke har full oversikt på dette. Du må kontakte kontrollorganet i Norge innenfor det produktsegmentet du skal importere varer.

Topp