Import av maskin fra Kina

DagArne

Medlem
Jeg går med planer om å importere en gassdrevet sukkerspinn maskin Kina. Motoren drives av 12v batteri. Klarer ikke finne noen regler som direkte regulerer dette når jeg skal bruke den selv og ikke videreselge den.

Noen som har mer peiling enn meg på hvilke feller jeg må passe på når jeg skal importere denne fra Kina?
Er sikkert noen regler som gjelder, men jeg klarte ikke finne de.
Bortsett fra å passe på å ikke bli svindlet på Alibaba.

Stoppet

Banned
Bortsett fra toll og mva er der vel ikke så mange offentlige regler når man skal bruke det selv. For videresalg må du vel ha CE godkjenning og lignende? Dette kan du sjekke på Toll.no, enten ved å lete på sidene eller ta kontakt med dem.

Men husk at siden den er elektrisk og går på gass så kan det kanskje være lurt å forhøre seg med forsikringselskapet. Kjedelig hvis noe skulle skje og de setter seg på bakbeina. De har så mange rare regler :eek:

NilsF

Medlem
Dersom maskinen skal benyttes i arbeidsforhold, er det mulig du trenger en Samsvarserklæring

Generelt kan en telefon til Arbeidstilsynet være nyttig for å bli orientert om hvilke krav som gjelder.

DagArne

Medlem
Jeg tenkte å bruke den selv å selge på marken etc, men ser det er vanskelig å avgjøre kvaliteten på det jeg kjøper derifra. Samsvarserklering tror jeg neppe de har hørt om der nede. Kanskje best å kjøpe noe produsert i et EU-land? skal jo være samme reglene.
Har spurt forsikringsselskapet ikke fått svar enda.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
12 Volt er fint - "ingen" regelverk, men gassdrevet --- der ville det nok vært en del.
Og i grunnen er ikke 12 Volt "home free" - hvis det går en del strøm kan det bli varmt og sånt bør man vite om / sjekke opp, når man står registrert som importør (= det du er når du er 1. mottaker innenfor EØS-området).

DagArne

Medlem
Svaret fra forsikringsselskapet var jo greit nok. De skriver de ikke har noe krav om CE-godkjenning i vilkårene, men hvis det er krav fra myndigheter som ikke er oppfylt så kan det påvirke forsikringen.

Antar den går igjennom tollen, men slipper nok ikke unna CE-merking og samsvarserklering hvis den skal være godkjent til bruk. Tviler på jeg får samsvarserklering fra produsent i Kina. var kun en jeg kontaktet som sa den var CE-godkjent.

Her er svaret jeg fikk fra arbeidstilsynet: "
Regelverket i Norge setter krav til at den enkeltemaskinskal være CE-merket. CE-merket er et synlig bevis på at produktet, etter produsentens mening, oppfyller samtlige forpliktelser i maskindirektivet. For å kunne påføre CE-merket skal produsenten foreta en samsvarsvurdering. Dette er en vurdering av samsvar mellom det aktuelle produktet og direktivets krav.

En maskin som importeres fra land utenfor EU/EØS, skal samsvarserklæres og CE-merkes av produsenten eller importøren. Dette gjelder uansett alder på maskinen."

Skal jeg kjøpe noe så kjøper jeg ei maskin fra et EU-land. blir for mye styr.

Topp