Implementation Type : G1/G2

Mats@TD

Medlem
Det er forskjellig sporingsteknologi.

G1 står for "Generation 1" og er første generasjons sporingsteknologi som er 100% cookiebasert. Det er en veldig enkel og robust sporingsteknologi som tilsvarer omtrent det alle våre konkurrenter benytter seg av, men denne typen sporing har en svakhet med tanke på blokkering og sletting av cookies fra annonsenettverk.

G2 er vår nyeste og mest moderne sporingsteknologi, som gjør det mulig å spore salg selv om alle cookies skulle bli blokkert. G2 setter cookies både på TradeDoubler-domenet og på annonsørens domene, noe som gjør cookieblokkering vesentlig vanskeligere (cookies fra annonsenettverk blokkeres oftere, cookies fra annonsørens domene blokkeres svært sjeldent). Skulle allikevel cookiene bli blokkert, lagrere vi en unik identifikator som vi kan koble sammen med et salg i våre databaser i etterkant og vi kan dermed spore salg helt uten bruk av cookies.

En G2 implementering er vanskeligere for annonsør enn en G1-implementering, men interne tester har vist oss at vi kan spore helt opp til 40% MER med G2 enn uten. Dette varierer fra bransje til bransje, men sporing uten cookie og sporing hvor cookies fra annonsenettverk blir blokkert blir bare viktigere. Spesielt blir dette viktig når Internet Explorer 8 med "InPrivate" blir virkelig populært.

Vi pusher selvsagt hardt på for å få alle kunder til å bli implementert som G2-programmer da dette medfører mer presis sporing og sporing uten cookies. Tilnærmet alle TradeDoubler sine inntekter er knyttet opp mot transaksjoner og vi taper mye penger hvis vi mister bare 1% salg. Derfor har vi siden 1999 alltid ligget svært langt framme når det gjelder utviklingen av vår sporing og det er derfor f.eks. Kelkoo har basert hele sin plattform på vår sporing. Ikke alle kunder har den tekniske muligheten til å gjennomføre en G2-implementering og da gjennomføres den enklere G1-implementeringen.

Jeg skrev et leserinnlegg om problematikken rundt sporing i bransjebladet Kampanje for en stund tilbake. Kan være verdt å lese hvis du interesserer deg for sporing: - Tar bransjen sporing på alvor - Annonsering - Kampanje.com
 
Topp