Ikkeno viktig

Limbomusic

New Member
OKay. Drikker øl. Har for gøy hatt egen webserver i mange år. (først Linux så Windows) Har tre domener (som får https-sertifikat gratis fra lets encrypt) - egentlig ikkeno grunn til å få seg en skikkelig hosting-tjeneste MEN det har jo sine drawbacks selvfølgelig å hoste sjøl, blant annet: noen ganger henger bare ting, må dille med lets encrypt certs hver tredje måned, hastighet, strømmen går, osv. Så bare lurer litt. HVIS man skulle tenke på å hoste ting annetsteds - ok man får billig hosting MEN jeg har f eks en stor mappe med mp3 filer som også må være tilgjengelig (hele greia er cirka 70gb), så fra hva jeg har sett, med EN gang man trenger plass - så går prisen opp (i hvertfall i min erfaring) Noen tanker rundt dette? hvordan gjøre ting billigst mulig lissom. I tilfelle man ville hoste ting annetsteds?

xdex

Medlem
Du nevner jo ingenting om hvilken stack du bruker, eller om du bare kjører alt på PHP (kanskje til og med WordPress) litt rart om du har 70gb mp3 filer liggende, som du selv har rettighetene på. Bare husk at mange hosting leverandører også scanner eller "leter etter" ulovlig innhold. Så hvis disse mp3 filene ikke er dine, vil jeg anbefale deg å ikke bruke noe tredjepartsleverandør. Alle hostingplattformer har regler mot "det som ikke er ditt, har ingenting på våre servere å gjøre.".

Diskplass er egentlig ikke så dyrt. Det som er blitt dyrt er båndbredde. Nå snakker ikke jeg om en enkel Wordpress side, men siden du nevner 70gb med mp3 filer så kan det være greit å vite hvor begrensingene ligger. Alle som annonserer "uendelige båndbredde" har alltid en * eller "hvis" i vilkårene.

Det vil alltid være billigere å hoste en enkel løsning hjemme, og SSL kan du fint sette opp til å fornye seg selv. Setter du i tillegg opp en løsning med reboot hver natt bør du unngå en del "hickups". Du må dessverre fortsatt vedlikeholde "alt rundt", men hvis det er en hobby, så why not.

Jeg har brukt Cloudron til å hoste små løsninger og demo-er hjemme. Dette har fungert veldig fint, og oppsettet er "lekende" lett med en egen "app-store" som setter opp alt for deg. Veldig plug&play. Finnes andre lignende løsninger også.

Dette sier hostinger om sine "unlimited" plans.

Unlimited services. We offer certain services that contain unlimited features, meaning there are no predefined caps on the resources of that particular feature you can utilize. However, we maintain a fair usage policy across all accounts to prevent violations and uphold service stability. In practical terms, this entails that our unlimited services are intended for the typical operation of a small business website. For example, shared hosting accounts are allotted up to 3GB for database usage and 300 databases (excluding Single Plan which has 2 databases), while cloud hosting accounts have a limited of 6GB for database usage and 800 databases. Additionally, FTP accounts have a cap of 300, and Cronjobs are limited to 400. In cases where your usage or content surpasses these limits, potentially posing a risk to the stability, performance, or uptime of our servers, data storage, networking, or other infrastructure, we may request a reduction in usage, recommend upgrading your current plan, or take necessary measures to restrict the resources your website is utilizing.

Limbomusic

New Member
Takk for svar. En del gode innspill. Tanx. Er vel klar over at det ikke er lovlig å hoste masse mp3 filer (nei har ikke rettigheter) men en kompis mente det absolutt ikke var ulovlig.. Kjører bare statiske sider + gammal god cgi + ftp(s) server for remote access (vet det ikke er sikkert) bare hobby så ikkeno stress. Har valgt å ikke dille med php foreløpig.

xdex

Medlem
Bare en ting jeg tenkte på. Hadde det gått an å laste opp en haug med mp3 filer til en sky tjeneste f eks mega.nz / google / one drive og så linke til mp3 filen fra en side?
Det kan du, men regner med google fort vil fjerne dem, med mindre det er dine egne. De kjører hash-checks for å se om det er kopibeskyttet innhold. Det samme gjør f.eks. one drive. Mega er kanskje litt i gråsonen her? uten at jeg kjenner mega noe særlig.

Topp