Ikke LTD, men LLC

kongen

kongemedlem
Det fins mange som tilbyr NUF registrering,
men fins det noen som tilbyr LLC (INC?) fra Delaware?

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hva er forskjellen på de? altså, den merkbare forskjellen ? (LTD OG LLC)

sta

Medlem
Delaware har en del spesielle regler rundt bedriftsetablering og juridiske forhold ved det å drive bedrift, som gjør at mange næringsdrivende velger å etablere selskap her. Bl.a. kan du i Delaware opprette et såkalt "Serial LLC", hvilket vil si at du i praksis kan drive flere selskap innenfor den samme juridiske enheten, men uten at den ene delen av selskapet er juridisk ansvarlig for den andre.

Jeg har en del erfaring med opprettelse og drift av selskaper i USA. Skal du inn på det amerikanske markedet og drive business i USA er Delaware et bra utgangspunkt, men vær forberedt på at det koster mye. Selve opprettelsen er kanskje ikke så dyr, men reglene er kompliserte og det er lett å trå feil. Å svi av 10.000USD på advokathjelp ifbm. etableringen er derfor ikke unormalt.

K

Kontoristen

Guest
Er det noen grunn til hvorfor man bør velge den ene, ovenfor den andre?

Jeg anbefaler at om du skal ha norsk avdeling og orgnr så etablerer man LTD.

USA har en lovgivning som sier at hvis ledelsen ikke er bosatt i USA og det ikke handles med USA skal man ikke skatte til USA.

Setter man opp engelsk selskap uten norsk avdeling må man skatte til England.

LarsWenas

New Member
Delaware har en del spesielle regler rundt bedriftsetablering og juridiske forhold ved det å drive bedrift, som gjør at mange næringsdrivende velger å etablere selskap her. Bl.a. kan du i Delaware opprette et såkalt "Serial LLC", hvilket vil si at du i praksis kan drive flere selskap innenfor den samme juridiske enheten, men uten at den ene delen av selskapet er juridisk ansvarlig for den andre.

Jeg har en del erfaring med opprettelse og drift av selskaper i USA. Skal du inn på det amerikanske markedet og drive business i USA er Delaware et bra utgangspunkt, men vær forberedt på at det koster mye. Selve opprettelsen er kanskje ikke så dyr, men reglene er kompliserte og det er lett å trå feil. Å svi av 10.000USD på advokathjelp ifbm. etableringen er derfor ikke unormalt.

Hva slags typiske feller er det du snakker om her? Holder på å opprette business i Delaware staten nå, så er fint hvis du kan gi meg ett par tips!

sta

Medlem
Nå er det en stund siden jeg var involvert i dette og jeg har pr. Idag bare en mindre eierpost i dette selskapet og ingen aktiv rolle, så jeg er ikke 100% oppdatert på alle regler.

Er det et LLC eller en C eller S corporation du ønsker å stifte? Forskjellene ser kanskje ikke så store ut, men konsekvensene hvis du velger feil (her snakker jeg av erfaring) kan bli store. Så du bør vurdere dette veldig nøye. Anbefaler deg å lese denne boken for en enkel gjennomgang av forskjellene: Amazon.com: Surprisingly Simple: LLC vs. S-Corp vs. C-Corp Explained in 100 Pages or Less (9780981454207): Mike Piper: Books

Du bør være ganske nøye når du utarbeider vedtekter for selskapet, spesielt hvis du skal ut å kjøpe f.eks. ansvarsforsikring (noe du veldig ofte bør gjøre, da du kan bli saksøkt for hva som helst). Vedtektene bør ikke være for brede, dvs. Favne over for mange typer aktiviteter, men de bør ikke være for smale heller, slik at du mister fleksibilitet. Det er ikke som i Norge der man kan oppgi «brukbilsalg» som virksomhetsområde i Brønnøysundregistrene og siden drive med webdesign.

Topp