Ikeas returrett

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kan man skilte med verdens beste bytte- og returrett når man krever at kunden må komme med originalemballasje?

"Vi gir deg som kunde åpent kjøp på ubrukte varer. Ved bytte eller retur må du huske kvittering, og varene må ligge i originalemballasjen."

Såfort man finner noen som har bedre bytte- og returrett så er påstanden påvist usann.

Santo

Active Member
Jeg tror at man i praksis får byttet om man kommer med den ferdigmonterte varen samt originalemballasjen. Alt det havner i billigkroken uansett.
Så i praksis, kanskje verdens beste bytterett?

Erfaringsmessig er de ikke alltid så enkle å ha med å gjøre...

stianweb

Medlem
Jeg har aldri hatt problemer med de, men jeg har ikke prøvd å bytte/levere åpnet vare, med mindre det har vært feil.

Kommer man med uåpnet vare og ingen kvittering får man en tilgode lapp.
Nå er vel ikke det så snodig, etter som det bare er Ikea, som selger Ikea ting hehe :)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jaja, men jeg tenkte ikke å snakke om hvordan dette fungerer i praksis. I praksis er min returrett mye mer fleksibelt enn Ikea sin men jeg går ikke ut med det fordi det er alt for mange som handler i ond tro.
Eller kan jeg hevde at jeg har bedre returrett enn Ikea og så saksøke de fordi de lyver og det går på min bekostning?

Jeg tenkte bare hvorvidt det er lov å påstå sånt, og eventuelle konsekvenser hvis det er noen som faktisk *har* bedre returrett. De ordlegger seg nok fint (returrett er et begrep i internasjonal lovgivning som støtter retten til fordrevne å vende tilbake til sitt land av opprinnelse).

peterandrej

pensjonert moderator
Alle påstander framsatt i markedsføring må være reelle og kunne dokumenteres på adekvat måte. Dersom IKEA ikke har verdens beste returordning kan du tipse forbrukermyndighetene som kan kreve markedsføringen endret.

picxx

WF 09
"Verdens beste" betyr jo ikke automatisk "norges beste".
Kan det være at ikea har en bedre returordning i kina, singapore og indonesia enn sine konkurrenter?
Da har de jo likevel verdens beste, selv om det ikke er norges beste... ;)

Topp