Hvorfor ha en visjon?

Erlend

Medlem
Hei!

Jeg lurer på hvorfor en bedrift skal ha en visjon? Er det noen grunn til å ha en visjon?

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Hehe, du er nok ikke den første som lurer på det.. Det er jo gjerne noe som dukker opp i årsrapporter og andre festskrift.

Det er jo noe som sier litt om en bedrift og hva man ønsker å drive med, men som selvstendig har jeg foreløpig begrenset visjonen til "Tjene til livets opphold ved å gjøre noe jeg liker"

peterandrej

pensjonert moderator
Visjonen forteller noe om hva du egentlig "vil" med bedriften/aktiviteten. Apples visjon handler f.eks IKKE om å produsere vidunderlige datamaskiner og duppeditter - men om å gjøre det enklere å kommunisere. Derfor er det helt naturlig at Apple lanserer en telefon, mens det er helt utenkelig at f.eks IBM eller Packard Bell skal gjøre det samme.

Visjonen forteller deg som tilbyder og kundene dine hva dere "egentlig" driver med. For deg som tilbyder vil den praktiske siden av dette være at du faktisk vet hva du holder på med - eller hvor du er på vei.

Min visjon handler om å gjøre det digitale livet enklere for mine kunder. Derfor er det HELT naturlig at de spør meg om hvordan de åpner et mailvedlegg eller hvordan man installerer Word på PCen. For meg betyr visjonen at jeg i større grad vet hva jeg faktisk driver med. Lager jeg hjemmesider? Nei, jeg gjør folks digitale liv enklere.

Forskjellen er faktisk ganske stor.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En visjon gjør det også lettere for deg å kunne si nei til ting/prosjekt/oppdrag.

Helt greit og absolutt rett at du skal tjene til livets opphold, men til og med da er det visse ting du ikke gjør, ville jeg tro.

Topp