Du skriver ikke hva slags premier du mener, og heller ikke noe om verdien. Så da må jeg gjette, og da gjetter jeg at du mener lotteripremier du skal dele ut. Heller ikke skriver du om det er premier du tar fra eget varelager, eller om det er noe du kjøper inn, så da må jeg igjen gjette. Tips: Hvis en skal få et godt svar, er det lurt å formulere et godt spørsmål.
Mva-loven sier at det er fradrag i inngående mva for innkjøp av varer av bagatellmessig verdi som deles ut som reklame eller som premie i lotterier eller konkurranser. Grensen er på 100 kroner pr. enhet eller kunde, dvs. koster det mer får du ikke mva-fradrag. Skattemessig gis det ikke fradrag for slike premier.
En fører gjerne dette på konto for reklamekostnad, men du må altså trekke det ut igjen når du skal beregne skattemessig overskudd.
Ettersom du spør om det skal brukes utpris eller innpris, er det kanskje varer fra ditt eget lager. Da antar jeg en skal bruke utpris. Dvs. må fører beløpet til inntekt og legger på utgående mva og til fradrag som reklame og trekker inngående mva, så lenge verdien som sagt ikke overstiger 100 kroner.