Hvordan ordne oppgjør ved salg av domener?

Steve Cash

Medlem
Jeg har prøvd å sette meg litt inn i hvordan en skal ordne oppgjør ved salg av domener. Jeg har funnet ut at det er mulig å selge domenet gjennom en megler, f.eks. Sedo, og da ordnes oppgjøret der, mot en provisjon. Tilsvarende kan en selvfølgelig selge det gjennom finn.no, og bruke deres betalingsordning, men bare annonseprisen kan spise opp mye av verderlaget for et domene som ikke er veldig attraktivt.

Derfor ønsker jeg å finne en enklere og rimeligere metode. Hvordan ordner dere som selger domener gjennom f.eks. webforumet.no oppgjøret? Å stole på at kjøper betaler etter at jeg har overført domenet er selvfølgelig enkelt, men ikke særlig trygt når en ikke kjenner kjøperen. Å forlange forskuddsbetaling snur bare problemstillingen på hodet, hvorfor skal kjøpren stole på meg, som han/hun heller ikke kjenner? Så derfor spør jeg om praktiske råd.

Travellingman

Nettgrunder
Har kjøpt noen få domener her på forumet, de har sendt meg faktura og så har jeg betalt. Når de får penger inn på konto setter de i gang med overføring av domenet.

Jeg har valgt å stole på folk, men ser jo litt an, de må ha litt fartstid på forumet ;)

Santo

Active Member
Det greieste er nok at enten kjøper eller selger tar en liten "risiko".

Selv varierer jeg litt med tanke på hvem som tar "risikoen". Dersom jeg selger til et anerkjent firma eller noen jeg stoler på så overfører jeg domenet først, og lar de betale i etterkant.

Er jeg litt mer usikker på kjøper så lar jeg de betale før jeg overfører domenet.

Årsaken til at jeg ofte overfører domenet først er at handelen som regel går raskere da.

Sist redigert:
Topp