Hvordan linke to nettsider sammen?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg driver i dag et diskusjonsforum for trommeslagere og er i tett dialog med en som driver en annen norsk nettside for trommer. Denne har ikke (og kommer ikke til å få i fremtiden) diskusjonsforum, men konsentrerer seg om å selge eierens egne trommebøker, samt posting av intervjuer, artikler osv. Vi driver jo begge mot den samme kundegruppen, men med to forskjellige nettsider, med to forskjellige konsept. Mine brukere er jo i hovedsak de trommeslagerene som i tillegg til å spille trommer også er en del rundt omkring på nettet. Spesielt folkene i den yngre garde, mens hans brukere for det meste er folk som spiller i korps/orkester og som driver litt mer proffesjonelt. Både unge og godt voksne mennesker. Så vi driver begge mot trommeslagere, men på litt forskjellige nivå. Så er utfordringen å få disse brukerene til å bruke begge nettstedene.

Spørsmålet er da hvordan vi best mulig kan utnytte dette og linke oss opp mot hverandre?

Eieren av det andre nettstedet vil i første omgang ikke ha noe link til min side godt synlig på sin side, da han gjerne vil bruke kommentarfeltet under artiklene sine for å få input fra sine lesere på hva som rører ved folk og ikke. Jeg kommer til å "stjele" (med tillatelse) artikler fra han og linke videre inn til hans side for å skape en liten link mellom oss. Vi er på ingen måte konkurrenter, men er begge interessert i å kunne få til et samarbeid for å skape en vinn/vinn situasjon.

Planen er nå at vi frem til jul følger litt med på hva som slår ann av artikler på hans side og hva folk diskuterer i forumet mitt også møtes vi til jul for å evaluere.

Hva tenker dere om dette? Hvordan får vi til et samarbeid best mulig for å skape mest mulig ut av hvert enkelt nettsted?

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis han ikke er interessert i å linke til deg og dere ikke skal slå de to nettsidene sammen, så er det jo vanskelig å se noe to-veis samarbeide.

Du får heller tenke slik at så lenge du får artikler av han så er det gratis innhold til din egen side og du vil stige litt i anseelse og forhåpentligvis ranking på google.

Selv om han ikke har et forum ønsker han dialogen med leserne gjennom kommentarfeltet, noe som ligger tett opp til forumformen. Så slik jeg forstår det er han vel egentlig ikke så veldig interessert i et samarbeide som går begge veier.

Lykke til!

metallian

Medlem
kikk på Fiskersiden.no - fungerer meget bra- hovedsiden(forsiden) med artikler,konkurranser osv drar inn brukere som også går til forumet, forumet brukes også til å rekruttere til hovedsidene,diskutere konkurranser og artikler etc etc.... står UTROLIG mye vsterkere enn hver dl alene.

picxx

WF 09
Lag egne undersider på respektive domener, hvor den andre selv kan legge inn innhold.
På den måten blir det jo da den som jobber mest med "egen" side på den andres domene som også får mest igjen for samarbeidet og blir å profilere seg mest på den andres nettsted.

I motsatt fall kan jo begge slenge inn en link til den andre på sin linkeside...det kalles reciplinking, eller A-B linking :D

Dag Frogner

Supermedlem
Msites LTD: Tidligere hadde han en link som sa "Forum" på sine nettsider som linket til min nettside mot at jeg fra tid til annen postet litt av hans materiale på forumet mitt. Han har ikke sagt at han ikke vil linke til meg i det hele tatt, men han ville ikke ha "Forum"-link som var så tydelig som sist. Som sagt ville ha bruke kommentarfeltet for å få input fra leserene sine og ikke sende alle videre til meg. Så pr i dag ser jeg kun på det som en "bonus" i forhold til ekstra innhold.

metallian: Forskjellen på den siden og de jeg snakker om er vel at det er samme folkene som står bare både hovedsiden og forumet? Her er vi jo to personer som har vær vår side og ingen av oss er pr i dag veldig keene på å slå de sammen.

picxx: Vet ikke heeelt om jeg skjønte hva du mente her. Jeg driver jo et forum, hva slags innhold skal jeg legge ut på hans side? Og hvor skal han legge ut info på min side om det skal være på et subdomene?

Sist redigert:

Ole Avranden

utvandret
Hvorfor ikke opprette et tredje domene hvor dere legger forumet (som dere eier sammen). Så kan dere begge sende trafikk til forumet, og få verdifulle linker tilbake til hovedsidene - og trafikk selvfølgelig...

Travellingman

Nettgrunder
Litt off topic kanskje, men hadde ikke trommeportalen en blogg/nettside i tillegg til forumet tidligere?

Og hvorfor ble den kuttet ut? Tror du hadde vært tjent med å fortsatt ha det med tanke på att det er ett veldig nisjepreget forum.

Dag Frogner

Supermedlem
Det hadde jeg, men desverre var det ingen som var interessert i å skrive artikler for oss, og det var også lite (les ca ingenting) info å få fra forhandlere/importører. Dermed tok det mye tid å holde siden oppdatert (ble mye oversetting av utenlandske artikler) og dermed fant jeg ut at det var bedre å ha kun forum enn å også ha en hovedside som blir oppdatert altfor sjeldent og som de fleste velger å ikke lese.

Jeg hadde uansett ikke hatt sjangs til å konkurrere mot mannen bak trommer.no da han har dette delvis som jobb, mens jeg har det som en hobby ved siden av full jobb og familieliv med småunger. Så OM jeg hadde hatt den hovedsiden i dag hadde det nok ikke vært plass til begge sidene og jeg hadde uansett på et eller annet punkt lagt den ned.

Topp