Hvordan lage en VGA kabel

Fredrik

Medlem
Hei.

Driver i disse dager å monterer noen infoskjermer for en kunde. Så er det et sted hvor vi må trekke VGA kabel gjennom 30cm betong. Det er helt uaktuelt å lage hull som er stort nok for en slik kabel med "hoder" påmontert. Kan man lage sine egne VGA kabler? Jeg regner med at det er mulig men har som sagt ikke peiling.

Alternativt - PC har kun VGA utgang men skjermen har alt av innganger. Vi kan lage et hull på 12-14mm men da er VGA kabelen for stor. Kom med rimelige forslag.

vidarlo

Apache-junkie
Det kan du, men VGA har rimelig høg båndbredde, og bruker koakskabler, så du bør teste forskjellige skøytemetoder på en lab først for å sjekke billedkvalitet.

Beste løsninga IMHO er å bruke et av dei systema som sender VGA over CAT5-kabel, som er lett å tre. Da slipper du signaltap.

Anna alternativ er å bruke RGB-kabler med RGB som BNC-kontakter. Dei finst om du leiter litt. Da kjøper du to slike, og 4 stk. skøytemuffer for BNC-connectors, og er good to go. Blir en hundrelapp dyrere enn å skøyte, men... ebay er godt utgangspunkt.

sta

Medlem
Beste løsninga IMHO er å bruke et av dei systema som sender VGA over CAT5-kabel, som er lett å tre. Da slipper du signaltap.

Støtter dette. Vi bruker en boks fra Digi og "streamer" bilde fra en PC til 8 skjermer plassert rundt omkring i bygningen. Funker som bare det.

Jeg har også eksperimentert litt med en boks som overfører skjermbildet via WLAN. Funker ganske greit, litt knotete å sette opp, men fordelen er at man slipper å trekke kabler i det hele tatt.

Fredrik

Medlem
I utgangspunktet har jeg en løsning for problemet. Jeg selger selv konverter mellom VGA og BNC. Kvaliteten kan dog diskuteres og jeg vil derfor ha noe med så liten forringelse som mulig. Dette med CAT kabel. Hvordan funker det i praksis? Er det en "boks" ved PC som sender gjennom en CAT og så en ny boks ved skjerm?

Ellers takk for svar. Nå må jeg vel sjekke ut diverse butikker som har slike ting liggende.

Bjørnar

Gründer
Er det en "boks" ved PC som sender gjennom en CAT og så en ny boks ved skjerm?
de boksene vi bruker i enkelte sykehus er slik ja. PC -> Skjermkabel -> "Boks" -> TP-kabel -> Boks -> Skjermkabel -> Skjerm

(de boksene vi bruker, har også støtte for mus og tafsatur)

Topp