Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan komme ut av One.com helvete?

oaanesta

New Member
Oppsigelse hos One.com

Jeg må først si at jeg har vært veldig fornøyd med mitt kundeforhold hos One.com så det er med en rar følelse jeg nå blander meg i denne om enn så gamle diskusjonen, men jeg har lyst å skyte inn min historie/opplevelse, før jeg vil kommentere lover som omtales:
---------
Jeg har hatt flere domener hos One.com, noen ble sagt opp grunnet at One.com ikke tilfredstilte server kravene selv om det stod på siden deres følgende: "One.com gir alle sine kunder det de har behov for" (ikke ordrett gjenngitt, men via support fikk jeg bekreftet at de tilfredstilte blandt annet alle krav i Joomla), Det viste seg å ikke være tilfelle, dermed kunne jeg rett og slett ikke bruke sidene. Etter mye frem og tilbake med support sendte jeg et brev hvor jeg sa opp de aktuelle domenene, men One.com nekter for å ha mottatt dette, igjen sender jeg brev.....igjen nekter de å ha mottatt dette.

På toppen av det hele, bytter One.com servere, som de får store problemer med, de sender ut mail og beklager dette. For min del hemmet dette sidene mine i 4 måneder, og One.com krever betalt for ubrukelige sider i 4 måneder.

Som om ikke det var nok, suspenderer de den ene websiden min grunnet VIRUS, da jeg går gjennom siden finner jeg en infisert fil, sammen med support sjekker vi IP adresser i loggen for å finne synderen, slik at jeg kan blokkere denne IP adressen.........Supporten gir meg adressen som jeg selv sjekker,......og, UPS!.....det er vist en IP adresse til One.com!!!!
Da jeg gjør supporten oppmerksom på dette, er det ikke lengre interessant å snakke med meg. Det er heller ikke interessant å snakke om en mail jeg mottok fra One.com like før dette angrepet, med overskriften: "Domain scamming" - ingen, INGEN i One.com vil snakke om det eller gi meg svar på dette, det eneste de sier er at det er en rutine, men da jeg spør hvorfor jeg ikke har fått samme "rutine mail" på de andre domenene mine hostet hos dem, "brytes kontakten".
Det er innlysende at det har vært ett eller annet her som ikke skal i dagen, for jeg fikk mail, bare dager før virusangrepet på samme domene som var nevnt i mailen, de andre har fungert helt flott.

Rent lovmessig i forhold til hva krav One.com kan stille med vil vise seg i en domstol, jeg sitter uansett med en rekke bevis for at varen ikke er levert, i tillegg til at domenene er sagt opp to-2 ganger.

Når det så gjelder lover, f.eks ihht Norske eller Danske lover, verneting osv.....

Siterer jeg Msites, eller Mr.One.com:

Jeg tror nok dere er litt forvirret på hvilke lover som gjelder hvor.

Når jeg jeg markedsfører mine varer mot norske forbrukere må jeg nok følge en del norske lover - men, når det gjelder verneting om innhold i en avtale er det vanlig at en lokal domstol og lokale lover gjelder.

Dette står også ofte i avtalene!

Det er litt paradoksalt at du gjør gjeldene Danske lover, mens det i Forretningsbetingelsene deres står:
"Abonnementet må på ingen måte anvendes til å oppnå uautorisert adgang til systemer tilsluttet Internettet. Blir One.com vitende om slike aktiviteter eller andre kriminelle forhold, dette uansett hvilket lands lover som ligger til grunn for lovbruddet, vil abonnementet uten varsel bli lukket og One.com forbeholder seg retten til å overdra alle relevante opplysninger til de relevante myndigheder."

....enten følger du en lov i ett land eller så gjør du det ikke, du må bestemme deg!!:)

Så til loven:
I lov om angrerett og opplysningsplikt ved fjernsalg utenfor fast utsalgsted står det:
§ 4. Avtale om voldgift og verneting
Dersom ikke annet følger av lov, kan forbrukeren ikke vedta annet verneting enn de lovbestemte, med unntak av sitt alminnelige verneting.

Dersom ikke annet følger av lov, kan forbrukeren ikke vedta annet verneting enn de lovbestemte, med unntak av sitt hjemting.

- Forbrukeren er oss, ergo, dansk verneting: Goodby!!

Så har vi en Forbrukerlov:
§ 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager.

Det stilles ikke krav til hvordan!!!.......er online bestilling godtatt, er dette synonymt med online avbestilling, er det telefon salg, er det synonymt med en telefon for avbestilling, det kalles gjensidig avtale om elektronisk kommunikasjon.

Generelt sier loven:
Når du handler fra næringsdrivende i Norge, kan det ikke avtales dårligere vilkår enn det lovgivningen tillater. Det samme gjelder ved kjøp fra næringsdrivende i EU/EØS-land.

Kort betyr det at Danmark er innen EU og underlagt EØS avtalen med Norge, dermed vil ikke en norsk domstol håndheve en dårligere lov i Danmark.

Du kan gjerne få en dom i en Dansk rett, men den kan ikke håndheves i Norge uten en Norsk dom. Dette kan heller ikke brukes av et inkasso selskap, de kan ikke krysse landegrensene, med et selskapsnavn som Intrum Justitia.

Jeg vil avslutte med å opplyse at One.com, NÅ har endret litt på server oppsettene slik at de tilfredstiller Joomla, og gjenta at jeg generelt sett har svært god erfaring med One.com, med unntak av at de har virket svært vanskelige og litt vel påståelige i oppsigelses sammenheng, feil osv....

Så Mr. One.com, med respekt for ditt selskap:
Jeg håper du tar dette som konstruktiv kritikk;)

Det hører med til historien at som følge av at begge i en eventuell Forlikssak vil stå likt ihht bevisets stilling (med unntak av mine konkrete bevis) og jeg har derfor tilbudt One.com å betale domeneavgiften, mot at One.com dekker omkostningene hos Intrum Justitia, dette har de avslått. Utfallet vil i verstefall for min del bli nettopp dette i et Forliksråd, så hva politikken er for One.com i denne saken skjønner jeg rett og slett ikke.
 
Sist redigert:
Topp